Logistieke dienstverlening toe aan nieuw verdienmodel

Logistieke dienstverlening toe aan nieuw verdienmodel
Berry van den Oever, managing director bij FPC Beyond Packaging

Het traditionele verdienmodel van logistieke dienstverleners is toe aan verandering. Met de verduurzaming aan de ene kant en steeds hogere klanteisen aan de andere kant, zit de branche in een spagaat. Welk verdienmodel is toekomstproof? Volgens Berry van den Oever, managing director van FPC Beyond Packaging, ligt de sleutel in het optimaliseren van belading en efficiëntere verpakkingsprocessen. Hier liggen volgens hem nog volop kansen.

Duurzaam werken is een must

Duurzaamheid is niet langer een vrijblijvende optie, het is de weg die we als maatschappij inslaan. Logistiek dienstverleners móeten erin mee. Lucht vervoeren is niet langer van deze tijd, verdienen op een zo groot mogelijk volume valt haast niet meer te rijmen met de duurzaamheidseisen.

Duurzaamheid: kans of bedreiging?

Dat betekent nogal wat voor de marges in de branche. Zendingen zullen meer en meer gaan bestaan uit kleinere verpakkingen en uiteindelijk minder palletplaatsen. Veel beter voor het milieu, maar het staat haaks op het huidige verdienmodel. Hoe kleiner de verpakkingen, hoe meer inspanningen nodig zijn om een vrachtwagen te laden. Ik verwacht in de nabije toekomst ook regelgeving over een minimale beladingsgraad van vrachtwagens. De vraag is of het huidige verdienmodel van een vaste prijs per vrachtwagen dan nog wel zo reëel is.

Investeer voor de lange termijn in een partnerschap”

Waarde toevoegen biedt kansen

De luide roep om een optimale belading kan ook in uw voordeel uitpakken. Lukt het u om hierin een efficiencyslag te maken? Kunt u optimaal beladen tegen minimale kosten? Dan is uw klant goedkoper uit en hoeft hij minder palletplaatsen of ruimte in het magazijn te betalen. Minder volume betekent op korte termijn minder omzet, maar dat verlies verdient u (deels) terug door een efficiëntere werkwijze. Maar nog belangrijker: u investeert voor de lange termijn in een partnerschap met uw klant. U laat zien dat u meedenkt in zijn duurzaamheidsdoelstellingen, dáár heeft uw klant wat aan.

De sleutel is een efficiënter verpakkingsproces

Zo’n efficiencyslag is eenvoudig te realiseren door het proces van order picking, stapelen en laden te automatiseren. Een softwareprogramma ondersteunt u bij de efficiënte planning en uitvoering hiervan. Eerste prioriteit is het minimaliseren van het aantal verpakkingseenheden, daarna wordt tot in detail berekend hoe het beschikbare volume optimaal kan worden gebruikt. Uw medewerkers hoeven het laadplan niet meer zelf uit te denken met passen en meten, maar kunnen direct aan de slag. Die tijdwinst betaalt zich direct uit.

Bovendien is de belading nu automatisch optimaal en zullen uw opslagkosten dalen. En dat gegarandeerd tot grote tevredenheid van uw klanten. Want niet alleen helpt u de klant door duurzamer te vervoeren, de foutkans daalt ook aanzienlijk door het proces en de instructies te automatiseren.

In dit artikel leest u hoe u efficiënter kunt verpakken.

De winst van automatisering

Al bij het invoeren van de order krijgt u exact de optimale belading, het aantal dozen, pallets, het gewicht en volume door. Dat betekent dat u veel effectiever kunt plannen in FTE’s, schapruimte en transport. Duidelijke inpakinstructies zorgen voor tijdwinst in het inpakproces. Verder zal uw performance sterk verbeteren, want met de juiste belading voorkomt u transportschades. Bovendien voldoet de levering gegarandeerd aan alle individuele klanteisen. Medewerkers kunnen onmogelijk álle klanteisen uit hun hoofd kennen, voor een softwareprogramma is dat een peulenschil.

Duurzame logistiek: wat is en wat gebeurt er op weg naar zero-emissie

De logistieke sector is volop bezig met verduurzamen van zijn processen. De druk is hoog want in 2050 moet de sector emissie-neutraal zijn. Een welhaast onmogelijk opgave maar toch gaat het gebeuren. Lees de analyses, achtergronden en praktische voorbeelden over een thema dat de logistiek steeds meer domineert.

Zo staat het ervoor >>>

Extra meerwaarde voor uw klant

Verder zie ik kansen in het delen van informatie. Hoe meer kennis u deelt met uw klant, hoe beter u de klant helpt. Als u uw verpakkingsproces automatiseert, is informatie over het aantal dozen, pallets, gewicht en volume al bekend zodra de klant de order plaatst. Deel die kennis met uw klant, dan kan ook hij effectiever zijn FTE’s, schapruimte en transport plannen. En is de pallet, doos of container nog niet optimaal beladen? Dan geeft u dat direct aan in de orderbevestiging, zodat de klant zijn bestelling kan verhogen voor een duurzamere belading.

Hoe ziet u de toekomst?

Dit is uw kans om te laten zien dat u meer te bieden hebt als logistiek dienstverlener: u kunt uw klant helpen om duurzamer te ondernemen. Ik ben benieuwd hoe u dit ziet. Ligt de oplossing in het bieden van meerwaarde in combinatie met een efficiënter proces? Voelt u ook de urgentie om nú het veranderproces in gang te zetten? Ik hoor graag hoe u de toekomst ziet.

Meer weten?

Lees hier meer artikelen, wij delen onze knowhow over verpakken graag met u. Wilt u ontdekken hoe wij u kunnen helpen om efficiënter te beladen met behoud van uw marges? Probeer dan nu 30 dagen gratis ons softwareprogramma StackAssist uit. 

Dit artikel is gesponsord door FPC Beyond Packaging