artikel

‘Na de Brexit kunnen we meer service bieden’

Logistieke dienstverlening Premium 1833

Sinds dit voorjaar werkt DailyFresh zoveel mogelijk met de control tower oplossing van Simacan voor de groupageritten naar Engeland. De aanstaande Brexit brengt een enorme papierwinkel op gang, maar hoe en hoeveel, dat is de grote vraag.

‘Na de Brexit kunnen we meer service bieden’
Nicole Visbeen, DailyFresh Logistics

Dagelijks is de hectiek groot bij DailyFresh Logistics in Hoek van Holland. Gemiddeld vertrekken 130 trailers vol groente en fruit per ferry of door de Eurotunnel naar diverse bestemmingen in de UK. Tussen 10.00 en 11.00 uur komen de meeste bestellingen binnen. In anderhalf uur haalt de vervoerder alle producten van diverse telers en veilingen naar zich toe in het crossdock center. Pakweg een uur later zijn de pallets per klant samengesteld, voor een groot deel met diverse producten, en opnieuw geladen in de trailers die klaar staan voor de overtocht.

Nicole Visbeen vreest ‘harde’ Brexit

‘We lopen aan tegen een enorme papierwinkel’

“De snelheid gaat er met een harde Brexit  wel uit, vrees ik. Want we lopen straks tegen een grote papierwinkel aan.”
Nicole Visbeen probeert de impact van de Brexit zo goed mogelijk in te schatten, maar er zijn nog veel te veel onduidelijkheden.

Nicole Visbeen nam vorig jaar  de leiding op zich van DailyFresh Logistics, na het vertrek van Alberdine van Velzen als directeur. Ze doorliep diverse plannings- en salesfuncties van het bedrijf, dat een joint-venture is van Post-Kogeko en Visbeen, de multimodale transporteur met 175 medewerkers,  350 trekkers en een flinke vloot trailers.
De manier van zakendoen voor bedrijven die handel drijven en transport uitvoeren met de UK verandert aanzienlijk. Vooral voor de 35.000 MKB-bedrijven is de Brexit van enorme impact, als ze niet bekend zijn met douaneformaliteiten. De douane zegt, dat amper twintig procent van de bedrijven zich heeft gemeld en dat nu de tijd gaat echt gaat dringen om nog in het bezit te komen van een EORI-nummer bijvoorbeeld.

Wat zal de impact zijn van Brexit?

“Dat is nu nog moeilijk te voorspellen. Want dagelijks is de berichtgeving weer anders. Wat ik graag wil weten is hoeveel tijd we krijgen om de noodzakelijke aanpassingen te doen. Is dat drie maanden of twee jaar ? Eind november zou hier meer duidelijkheid over moeten zijn. Vast staat dat we onze IT systemen moeten aanpassen. Nu hoeven we nauwelijks documentatie toe te voegen aan onze transporten. Straks moeten we per pallet weten hoeveel  colli en productinfo -zoals het land van herkomst – we gaan verschepen en waar de producten precies vandaan komen bijvoorbeeld. Dat vraagt allemaal tijd; tijd die we nu niet hebben. Ik verwacht dat we straks met een harde brexit naar  één afvaart per dag gaan en dat we een dag meer nodig hebben om af te leveren. Onze afnemers zullen meer op forecast moeten gaan bestellen, anders gaat het niet lukken. Zelf hebben we steeds de grens opgezocht van nog sneller, nog later bestellen. Daarmee zijn we onderscheidend in de markt. Maar de Brexit zet daar grote druk op.”

Welke voorbereidingen moeten bedrijven nemen?

Als er geen overgangsperiode komt zal een ‘harde’ Brexit veel bedrijven als een koude douche overvallen. De douane waarschuwt al een tijdje voor de gevolgen. Op dit moment vullen ondernemers twee of drie formulieren in om goederen te exporteren of te importeren. Na Brexit zijn dit er naar verwachting minstens zeven. Als ondernemers niet alle papieren op orde hebben en er geen overgangsperiode komt, staan zij vanaf 30 maart 2019 stil bij de nieuwe grens. De douane benadrukt zich niet coulant te kunnen opstellen indien er geen transitieperiode komt. Wie zijn douanezaken niet op orde heeft, staat dan echt voor een dichte slagboom.
Om bedrijven tegemoet te komen heeft de douane op de website een flowchart geplaatst, die helpt bij het inschatten van de gevolgen.

Komen er ook nieuwe kansen?

“Jazeker, dat ook. Brexit is zowel een bedreiging als een kans. Want misschien gaat het totale volume wel omlaag. Hoe krijgen we het voor elkaar om 480 klanten optimaal te blijven bedienen. Maar daar hebben ook onze concurrenten mee te maken. Hopelijk zijn we straks in staat om meer service toe te voegen aan het logistieke proces, met name voor wat betreft de documentenafhandeling. Daar zijn veel klanten in de UK totaal niet mee bezig tot nu toe. Sterker nog, we krijgen nog heel veel orders per fax binnen en zeker op het laatste moment ook per telefoon. Je wilt niet weten hoe vaak we nog vanachter een marktkraam worden gebeld om een paar dozen extra. Als we dit goed oppakken kunnen we klanten voor ons winnen en aan ons binden. Brexit dwingt iedereen in de AGF keten om meer procesmatig te werken. Dat is voor de sector geen slechte stap. Maar het is wel een hele spannende tijd.”

Komt de control tower zo nog beter pas?

“Ja, dat denk ik wel. Het grote voordeel is dat we niet in meerdere systemen moeten kijken om te achterhalen wat er met een auto, met een trailer of een zending aan de hand is. We hebben nu ruim een jaar met de software van Simacan gewerkt. Inmiddels hebben we alle benodigde aanpassingen doorgevoerd, want we waren de eerste gebruiker die te maken heeft met internationaal transport. De control tower is oorspronkelijk gebouwd voor Albert Heijn , voor wie Post-Kogeko een belangrijke logistiek dienstverlener is. Die ervaring hebben we gebruikt. De ICT oplossing levert ons veel tijdwinst op. Niet langer hoeven we een ervaren planner achter de hand te houden om continu te bewaken of de transporten volgens plan verlopen. We leggen nu de focus op datgene wat afwijkt. Sinds ongeveer een maand of vijf draait het systeem zoals we dat willen en zijn we ook zelf goed in staat om er mee te werken.”

Welke vervolgstappen komen er?

“Op termijn willen we meer zaken toevoegen, zoals bijvoorbeeld charters en het collectievervoer vanaf de kwekers en de veiling. Nu is daar nog niet echt noodzaak toe, maar als we straks meer procesmatig gaan werken kunnen we ook hier nog een verbeteringsslag doorvoeren. Dit jaar zijn we na een lange voorbereiding begonnen met automatisch orderontvangst. Klanten zetten hun oude systemen op de schop. Dus daar haken we op aan. Maar dan moeten retailers nu wel echt werk gaan maken van een goede forecast. Nu zie je nog vaak dat de daadwerkelijke orders sterk afwijken van de eerder opgegeven data. Dat maakt het lastig om goed te voorspellen en te optimaliseren. Toch zou ons dat enorm helpen. Dit is een bijzondere handel met dagelijks fluctuerende prijzen, valutaschommelingen en de invloed van het weer. Deze warme zomer bijvoorbeeld levert veel meer productie op bij de kwekers. Dat moet wel allemaal dezelfde dag weg en vaak tegen een veel lagere prijs. Alles wat helpt om ons meer inzicht te geven, is bijzonder waardevol.”

Meer over de Brexit: lees dit expertartikel

Reageer op dit artikel