artikel

Mark Newman: opvolger Wim Bosman

Logistieke dienstverlening Premium

Mark Newman: opvolger Wim Bosman

Mark Newman is de nieuwe man in ’s-Heerenberg op de hoofdvestiging van de Wim Bosman Groep. Hij stelt zich niet ten doel om zijn legendarische voorganger, oprichter Wim Bosman, te doen vergeten. Eigenlijk wil hij weinig veranderen. Misschien iets meer uniformiteit.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

Nieuw-Zeeland neemt het over?

“Ja, een echte ‘kiwi’ aan het roer. Toch is Mainfreight, waar ik al sinds 1982 in tal van functies voor werk, niet een bedrijf dat zijn wil gaat opleggen. Dat hebben we ook niet gedaan bij eerdere overnames in de USA en in Azië. We willen juist vasthouden aan de bestaande cultuur. Acquisities zorgen voor vers bloed binnen de Mainfreight organisatie. Al een jaar of vijf geleden hebben we onze ambitie om naar Europa te komen kenbaar gemaakt. Deze overname is een geweldige kans. Zonder een acquisitie was het nooit gelukt. Want organisch groeien vanuit een smalle basis is bijna ondoenlijk.”

     

Wie is Mark Newman?

“Al voordat ik naar de universiteit ging, deed ik werk voor Mainfreight. Ik heb daarna een jaar of zes gereisd door Europa en Amerika. Vanaf 1995 heb ik diverse managementfuncties vervuld, de laatste tien jaar als managing director van het grootste bedrijfsonderdeel, het transportnetwerk in Nieuw-Zeeland. Dat bedrijf is met 1.700 medewerkers en 850 trucks nog iets groter dan Wim Bosman, maar wel heel vergelijkbaar qua aansturing. Dit is voor mij niet iets nieuws, maar wel in een heel andere omgeving.”

     

Ook een heel ander leven?

“Mijn vrouw en ik hadden al langer de wens om naar een ander werelddeel te verhuizen. Dus toen onze CEO half februari vroeg of ik leiding wilde geven aan een op handen zijnde acquisitie in Europa, heb ik nog geen tien seconden hoeven nadenken. Onze tweeling – twee jongens van veertien – zitten op een internationale school en ervaren dat voorlopig nog als een langgerekte vakantie.”

     

Wat maakt Mainfreight bijzonder?

“We zijn – net als Wim Bosman – een bedrijf dat gelooft in zijn mensen. Dat moet de reden zijn, waarom opdrachtgevers zaken met ons willen doen. Hoewel we een beursgenoteerde onderneming zijn, doen we er alles aan om een familiaire sfeer te creëren. Daarom past Wim Bosman goed bij Mainfreight, maar ook omdat we op dezelfde manier kijken naar de kwaliteit van de dienstverlening. Die moet absoluut top zijn. Onze uitdaging is constant werken aan klanttevredenheid. Dat is niet anders hier dan in Nieuw-Zeeland of waar dan ook.”

    

Hoe bevalt het tot nu toe?

“Ik ben hier pas twee maanden, maar sinds die tijd schijnt wel volop de zon. Dus dat is een goed teken. We hebben natuurlijk heel goed naar de business gekeken in februari en wat ik tot nu toe heb gezien, bevestigt het beeld dat er was. De kwaliteit is hoog, de klant-relaties zijn goed, de faciliteiten zijn perfect. En ik word heel vriendelijk behandeld. Maar ik moet wel snel de taal gaan leren.”

       

En op termijn?

“We hebben een prachtig netwerk in Europa en zullen dat waar mogelijk verder uitbouwen. De belangrijkste opdracht is om het aandeel lucht- en zeevracht flink uit te breiden. Nu is dat 6 procent van de omzet. Door de internationale connectie moet het mogelijk zijn om dit binnen vijf jaar te laten groeien naar minimaal 30 procent van de omzet, als een gelijkwaardige business naast logistiek en wegtransport. Verder zullen we werken aan verdere uniformiteit met het Belgische bedrijfsonderdeel. Geen zorgen, de naam Wim Bosman blijft bestaan. Die hebben we niet voor niets gekocht – ‘goodwill’ was een belangrijk element in de p

ijsvorming. Maar we zullen wel laten zien, dat we nu een wereldwijde speler zijn.”

    

MARK NEWMAN (47)

CEO Wim Bosman Groep, ‘s-Heerenberg

In functie sinds: April 2011, daarvoor meer dan twintig jaar werkzaam bij Mainfreight, het Nieuw-Zeelandse bedrijf dat eerder dit jaar Wim Bosman overnam. Newman studeerde economie, deed tal van jobs reizend over de wereld, en kwam in 1995 definitief in dienst van Mainfreight als manager van een dc in Auckland en later in Wellington. Daarna had hij de leiding over de air/ocean divisie. Tot begin dit jaar was hij managing director van de Mainfreight in Nieuw-Zeeland, het grootste bedrijfsonderdeel. 

Reageer op dit artikel