artikel

Mark van Ommen, Business Development Manager, Meerendonk 4PL

Logistieke dienstverlening Premium

Mark van Ommen, Business Development Manager, Meerendonk 4PL

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer is aan het woord Mark van Ommen, business development manager, Meerendonk 4PL



 

" Logistiek is momenteel een vechtersmarkt. Nu moet je laten zien wat je echt waard bent. Ik vind dat fantastisch."

Wat merk jij van de crisis?

De logistiek is een echte vechtersmarkt geworden. Er is meer aanbod dan vraag. Dat geeft een enorme druk op de verkoop, waar ik sinds januari verantwoordelijk voor ben. Toch vind ik het fantastisch om te doen. Je moet nu meer dan ooit laten zien wat je waard bent. Al onze concurrenten bieden dezelfde lage tarieven, dus we moeten het hebben van onze service. Snel dingen regelen. Er zijn ook partijen, ik noem geen namen, die uit wanhoop opeens onder de minimale prijs gaan zitten. Die maken de markt kapot.

 

Zijn er nog investeringplannen?

We zijn bezig met de implementatie van Microsoft Dynamics NAV. Als 4PL-er heb je geen eigen middelen in bezit. Het zijn de mensen die het moeten doen, en daar investeren we ook in. Zo doet iedereen bij ons een declaranten-opleiding. We proberen ieders kwaliteiten zo goed mogelijk te benutten, het beste uit de mensen te halen.

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

We zijn oudsher sterk in internationaal zeetransport maar we krijgen nu ook steeds meer wegtransportklanten. We kunnen hier goede tarieven bieden omdat we veel zendingen kunnen bundelen. We doen dit als 4PL ook weer niet zelf, maar dat doen de transporteurs. Omdat we veel vracht voor ze hebben kunnen ze een hoge efficiency bereiken,

 

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

Dat zijn toch de mensen. Hoe kunnen we zorgen dat we goede mensen in huis krijgen en houden. Zo hebben we bijvoorbeeld continu stagiaires in ons bedrijf, zodat we talent op tijd signaleren.

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

Zorgen dat we als organisatie gecontroleerd kunnen groeien. Je moet er als Business Development Manager voor waken dat je niet als een idioot allerlei opdrachten gaat binnenhalen terwijl de rest van de organisatie hier helemaal nog niet voor is ingericht. Mijn persoonlijke uitdaging is om dit aspect van mijn functie verder uit te diepen.

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

Wat erg leuk is dat ik met verschillende supply chains in aanraking kom. Als je bij een verlader werkt, heb je alleen met je eigen situatie te maken maar ik zie veel meer. We werken met diverse grote retailers en ieder bedrijf heeft zijn supply chain weer anders ingericht. Ik vind het ook erg leuk om hier samen met de klant aan te sleutelen en te kijken hoe dingen beter kunnen.

 

Wat minder leuk is aan dit werk is dat je soms met inkopers hebt te maken die alleen maar geinteresseerd zijn in de prijs. Die kijken alleen naar de korte termijn euro’s, een beetje ‘penny wise pound foolish‘. Ik wil altijd samen met klanten kijken hoe we samen tot echte besparingen kunnen komen, maar daar staan ze dan helemaal niet voor open.  

Reageer op dit artikel