artikel

Mammoet Road Cargo bespaart enorm dankzij PI6-methode

Logistieke dienstverlening Premium

Mammoet Road Cargo bespaart enorm dankzij PI6-methode

Mammoet Road Cargo heeft dankzij een nieuwe en praktische verbetermethode zijn facturatieproces verbeterd en versneld. Het transportbedrijf deed mee aan een pilot voor logistieke bedrijven om probleemgericht knelpunten op te lossen. Het project is een initiatief van NV REWIN West-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij om de logistieke sector te versterken.

Mammoet Road Cargo heeft dankzij een nieuwe en praktische verbetermethode zijn facturatieproces verbeterd en versneld. Het transportbedrijf deed mee aan een pilot voor logistieke bedrijven om probleemgericht knelpunten op te lossen. Het project is een initiatief van NV REWIN West-Brabant en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij om de logistieke sector te versterken.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: TIG Diensten Bedrijfsinnovatie BV   Leverancier/dienstverlener: Rewin
Plaats: Eindhoven  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 06-05-2009
Productnaam:  

Mammoet Road Cargo is continu bezig zijn processen te optimaliseren en wilde zodoende de doorlooptijd van de transportdossiers verkorten, vanaf het moment van lossen tot het moment van facturatie. Na onderzoek en analyse aan de hand van de verbetermethode PI6 bleek de oplossing anders als vooraf gedacht. Speciaal voor de logistiek PI6 staat voor Performance Improvement in zes simpele stappen en is een eenvoudige methode voor procesverbetering. Deze lightversie van Six Sigma is speciaal ontwikkeld om middelgrote logistieke bedrijven probleemgericht te laten werken aan knelpunten in hun interne processen.
  

Ontbreken CMR
Financieel directeur Marc van den Boom (foto) legt uit: “Wij dachten dat het ontbreken van de afgetekende CMR de belangrijkste oorzaak zou zijn. Er bleek echter slechts een verschil van twee dagen te zijn bij facturen met of zonder CMR.” Uiteindelijk werd vastgesteld dat er onvoldoende grip was op de dossierstroom. Van den Boom: “We hadden simpelweg te weinig zicht op wanneer een dossier gereed kwam voor facturatie.
  
Mammoet Road Cargo groeide in enkele jaren van tweeduizend naar vijftienduizend dossiers per jaar, maar de afhandelwijze was nog steeds hetzelfde.” Intuïtie Door te onderzoeken en de resultaten ervan te analyseren voorkwam Mammoet Road Cargo een verkeerde aanpak. Van den Boom: “Op basis van onze intuïtie hadden we waarschijnlijk een foute oplossingsrichting gekozen.”
 
Van den Boom paste inmiddels de interne organisatie aan en het hele proces wordt nu beter gemanaged. “De aanpassingen zijn nog vers maar we verwachten een besparing van enkele tienduizenden euro’s op jaarbasis. De informatie is nu een stuk inzichtelijker en dat is al een groot voordeel.” Organisatieadviseur Monique Stadler (foto) was als extern projectleider bij de pilot betrokken. Vaak krijgt de korte termijn de prioriteit en wordt er geen tijd vrijgemaakt voor bijvoorbeeld goed werkoverleg of probleemanalyse, meent Stadler.
  
“Door met dit soort instrumenten aan de slag te gaan, geef je als bedrijf ook een signaal af aan je eigen organisatie. Dat je kiest voor een professionele manier van werken.” Gratis toolbox De verbetermethode is digitaal beschikbaar in een PI6 Toolbox. Met de gratis toolbox kunnen bedrijven zelf doelgericht aan de slag. 
 
Geïnteresseerden kunnen de box opvragen bij het platform Vitale Logistiek waar ook REWIN en BOM in participeren. Of ze kunnen deelnemen aan de ontbijtsessie “Kansen in de Logistiek” op 15 mei waarbij PI6 uitgebreid aan de orde zal komen. Meer informatie op www.vitalelogistiek.nl

Reageer op dit artikel