artikel

TMS: Integratie en gedeelde openheid van datastromen

Logistieke dienstverlening Premium

Transport- en fleetmanagementsystemen staan vandaag de dag enorm in de belangstelling. Bedrijven willen mede door hoge brandstofprijzen, toenemende concurrentie en een tekort aan personeel zo efficiënt mogelijk werken en laten hun oog steeds vaker op transport- of fleetmanagementoplossingen vallen.

  

Dat er steeds meer aandacht is voor transport- en fleetmanagementoplossingen merken ook Routing International en Transics, twee bedrijven en standhouders op ICT & logistiek die in deze sectoren actief zijn als leverancier. Anouk Zwiep van Routing International: "Wat ik bespeur in de transport- en logistieke markt is dat er veel interesse is in ritplanningoplossingen. Daarnaast zijn er veel verzoeken om geïntegreerde boordcomputer- en ritplanningoplossingen. Bedrijven willen steeds meer hun hele proces automatiseren, van orderintake tot levering aan een klant.

 

Eisen op gebied accurate data

Verladers stellen ook steeds meer eisen op het gebied van juiste en accurate data aan transporteurs en logistiek dienstverleners en die kunnen daar bijna niet anders dan door het aan elkaar koppelen van systemen aan voldoen. En in het verlengde hiervan zie ik dat waar ERP leveranciers een trend hebben gezet wat betreft het gebruik van SOA en webservices, dat dat wordt overgenomen door TMS-en ritplanningleeveranciers."

 

Investeren om te voldoen aan eisen opdrachtgevers

Zwiep van Routing International constateert dus dat transporteurs en logistiek dienstverleners in systemen investeren om te voldoen aan eisen van opdrachtgevers. Ceo Walter Mastelinck van boordcomputer- en fleetmanagementsystemen leverancier Transics kan zich daarin wel vinden. Volgens Mastelinck komt er door alle investeringen in onder andere fleetmanagementsystemen en boordcomputers veel meer informatie beschikbaar. "Maar er moet wel worden opgelet dat bedrijven en personen een beperkt absorbsievermogen hebben.

 

Beperkte hoeveelheid data verstrekken

Daarnaast willen logistiek dienstverleners en verladers aan elkaar maar een beperkte hoeveelheid data verstrekken en zo ontstaat een samenwerkende keten. Binnen die keten zullen op steeds meer plaatsen toegangspoortjes neergezet worden, zodat het ene bedrijf of de ene persoon wel toegang heeft tot bepaalde data en de andere niet." De Transics ceo is van mening dat voor alle bovenstaande zaken webservices ingezet zullen worden. "En de functie van planners wordt steeds belangrijker. Planners die over meer dan één schakel plannen. Op den duur zullen er steeds meer schakels aan TMS en planningsystemen worden gekoppeld, zelfs RFID. Maar bedrijven zullen in het achterhoofd altijd moeten blijven beseffen dat het uiteindelijk gaat om het optimaliseren van bedrijfsprocessen en dat een investering in een systeem niet gaat zonder vooraf een goede calculatie te maken van de ROI." 

 

Gratis naar de beurs? Klik hier.

 

Reageer op dit artikel