artikel

Logistiek dienstverlener Bouw realiseert behapbare rit- en routeplanning

Logistieke dienstverlening Premium

Logistiek dienstverlener Bouw realiseert behapbare rit- en routeplanning

Gestelde planningsdoelen zijn bereikt: het aantal planuren is en er kan een kwalitatieve en realistische planning gemaakt worden. De volgende stap wordt nu: servicegraad en leverbetrouwbaarheid verhogen en een efficiëntere werkwijze creëren.

Gestelde planningsdoelen zijn bereikt: het aantal planuren is en er kan een kwalitatieve en realistische planning gemaakt worden. De volgende stap wordt nu: servicegraad en leverbetrouwbaarheid verhogen en een efficiëntere werkwijze creëren.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: M. Bouw & Zonen Logistics Services BV   Leverancier/dienstverlener: Ortec
Plaats: Nijkerk  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Shortec  

M. Bouw & Zonen Logistics Services is overgestapt op de nieuwe versie van rit- en routeplanningsoplossing van Ortec, Shortrec 7.3. De logistieke dienstverlener heeft hiervoor gekozen omdat de planning te complex werd om nog handmatig te doen.

 

Henk Hop die met drie andere collega’s de planning verzorgt, legt uit: “We maken nu geruime tijd gebruik van het nieuwe programma. Hiervoor was dat Shortec 7.2 en nu is het versie 7.3. Het grote verschil is echter niet het nieuwe systeem, maar de verandering in onze werkwijze.”

 

Henk Hop: “Met de inrichting van het planningsysteem hebben we er bewust voor gekozen om het zo aan te passen dat we automatisch kunnen plannen. Bij de aanschaf van is in het begin juist gekozen om niet van die mogelijkheid gebruik te maken. Het systeem was zo ingericht dat de ‘druk op de knop’ niet werkte voor ons. In het begin misten we deze functionaliteit niet, maar nu de planning complexer wordt – doordat het aantal orders groeit – kunnen we niet zonder. Met één druk op de knop kunnen we een meer beheersbare planning realiseren, zonder dat we hiervoor meer mankracht hoeven in te zetten.”

 

Reductie aantal planuren

“Onze doelen die we in het begin stelden zjn bereikt: het aantal planuren hebben we gereduceerd en we kunnen een kwalitatieve en realistische planning maken waarbij theorie en praktijk goed op elkaar afgestemd zijn. Nu willen we de volgende stap zetten. Ons belangrijkste doel is nu om onze servicegraad en leverbetrouwbaarheid te verhogen en een efficiëntere werkwijze te creëren. Hierdoor kunnen we uiteindelijk ook kosten besparen.”

 

Complexe planning

M. Bouw & Zonen levert 24-uurs service. “De planningsafdeling krijgt doorgaans pas rond 17.30 uur het totale orderbestand binnen voor de volgende dag. Dan moet de planning nog gemaakt worden en ’s avonds of ’s nachts worden de auto’s beladen om de volgende ochtend vroeg weer te vertrekken. We hebben dus te maken met een grote tijdsdruk”, zegt Henk Hop. “Daarnaast leveren we veel in binnensteden en hebben te maken met afwijkende levertijden, omdat we wijn leveren aan restaurants, horeca en slijterijen. Kortom: een complexe planning die met deze automatische oplossing te behappen is.”

Reageer op dit artikel