artikel

Beton Son bespaart op transport door samenwerking TDG

Logistieke dienstverlening Premium

Beton Son bespaart op transport door samenwerking TDG

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Beton Son   Leverancier/dienstverlener: TDG Plaats: Son   Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam:   Dat supply chain management theorieën ook in de utiliteitsbouw prima toepasbaar zijn, bewijzen Beton Son en TDG. De twee bedrijven zijn in de voorbije jaren steeds meer […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Beton Son   Leverancier/dienstverlener: TDG
Plaats: Son  
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Dat supply chain management theorieën ook in de utiliteitsbouw prima toepasbaar zijn, bewijzen Beton Son en TDG. De twee bedrijven zijn in de voorbije jaren steeds meer in elkaar verweven en wisten via diverse, innovatieve verbetertrajecten aanzienlijk ketenwinsten te realiseren.

 

Links Roel van Eert (Beton Son) en Patrick Stolker (TDG)

Twee compleet verschillende organisaties met elk hun eigen unieke bedrijfscultuur werken succesvol samen. Logistiek dienstverlener TDG en Beton Son, producent van prefab betonnen vloeren, heipalen, elementen en ondergrondse infrasystemen bewijzen dit.

Beide organisaties zijn op logistiek vlak vrijwel volledig in elkaar geïntegreerd. “Een vergaand en continu proces dat enkele jaren geleden is ingezet”, weet Roel van Eert, hoofd logistiek bij Beton Son.

De samenwerking tussen de twee dateert al uit de jaren ’50. De afgelopen jaren heeft TDG zich via verschillende innovatieve verbetertrajecten steeds meer ontwikkeld van huisvervoerder voor de locatie Son tot ketenregisseur. Inmiddels is de samenwerking ook doorgetrokken naar de productievestigingen in Arkel en Kampen.

Informatiestromen
De informatiestromen zijn geoptimaliseerd, doordat het SAP van Beton Son via een interface is gekoppeld met het TMS van TDG. “Zo zijn de ordergegevens voor ons real time beschikbaar. Dat is essentieel in verband met de doorlooptijden op de bouwplaatsen. We moeten steeds meer tijdsgebonden aanleveren, waarbij het tijdsvenster vaak niet groter is dan een kwartier”, weet Patrick Stolker, general manager bij TDG in Son.

Daarnaast werd de transportplanning voor de drie vestigingen van Beton Son gecentra- liseerd. Stolker: “We hebben nu een helikopterview die ons in staat stelt extra synergievoordelen te realiseren. Zo is de kilometerbesparing acht procent.”

Verder hebben de partners begin dit jaar de logistieke planning (van Beton Son) en de transportplanning (van TDG) fysiek samengevoegd. Planners van de verlader en de dienstverlener zitten samen in één ruimte. De lijnen zijn kort, waardoor er snel en adequaat kan worden ingespeeld op dagelijkse problemen.

Afzet wisselbakken
Ook op verschillende andere gebieden leidde de samenwerking tot concrete voordelen. Het meest sprekende voorbeeld is de bijzondere afzet wisselbak, die TDG en Beton Son samen hebben ontworpen en ontwikkeld.

De producent wilde minder interne transportbewegingen en minder handling. TDG zette daarom in eerste instantie wisseltrailers in, waarop de orders werden voorgeladen. “Een relatief kostbare oplossing, omdat je de wielen gebruikt als een veredelde pallet”, vindt Stolker. Daarom besloten de partners al snel tot de ontwikkeling en aanschaf van het afzet systeem.

De bakken worden als integraal logistiek hulpmiddel ingezet. Orders worden JIT geleverd en op de bakken opgeslagen, waardoor Beton Son extra opslagcapaciteit genereert en kosten bespaart op intern transportvlak. “Daarbij kunnen we nu overigens voor het eerst een planning maken per kraanbaan. De inzetbaarheid van het personeel en eventueel onderhoud aan de kranen kan dan ook efficiënter worden gepland”, licht Van Eert toe. Doordat daarnaast de handling afneemt, daalde ook het percentage afkeur (met 30 tot 35 procent).

Leverbetrouwbaarheid
Het belangrijkste resultaat van de samenwerking is de verhoogde leverbetrouwbaarheid. “Dat wordt steeds belangrijker in de bouw”, weet Van Eert. “Met de verbetertrajecten tot nu toe, zitten we op de juiste weg. Je moet elkaar uiteraard wel voortdurend scherp houden en hetzelfde doel nastreven.”

Om verzekerd te zijn van die scherpte hebben TDG en Beton Son onder andere enkele key performance indicatoren afgesproken. Aan die afspraken is een bonusmalusregeling gekoppeld. Als een van de twee de afgesproken prestatie niet haalt, wordt er een vergoeding verrekend aan de ander. 

                 
KENMERKEN

  • Transport prefab betonnen vloeren en heipalen naar bouwplaatsen

  • Productielocaties in Son, Arkel en Kampen

  • Planning gecentraliseerd en geïntegreerd

  • Gemiddeld aantal ritten per dag: ± 150

  • Aantal auto’s: 40 (eigen) en 25 (vaste subcontractors)

  • Aantal afnemers : ± 250

  • Aantal afzet wisselbakken: 150

                 

 

Resultaten & Beperkingen 
 

  • Leverbetrouwbaarheid sterk verbeterd
  • Totale kilometerbesparing van 16 procent
  • Reductie afkeur van 30 tot 35 procent
  • Minder tijdverlies bij laden en lossen: winst 25 tot 30 procent
  • Omloopsnelheid trucks verhoogt van 1,8 naar 2,3 ritten per dag
  • Korte communicatielijnen bieden verhoogde service naar klant

 

Reageer op dit artikel