artikel

Ravensburger: complexe operatie succesvol overgeheveld

Logistieke dienstverlening Premium

Ravensburger: complexe operatie succesvol overgeheveld

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Ravensburger   Leverancier/dienstverlener: Wim Bosman Groep Plaats: Amersfoort   Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname: Productnaam:   Grote aantallen orders verwerken, zonder in te hoeven leveren op de complexe en zeer uiteenlopende klantenwensen. Zo luidde de lastige opdracht voor Wim Bosman en Ravensburger. Het juiste antwoord werd […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Ravensburger   Leverancier/dienstverlener: Wim Bosman Groep
Plaats: Amersfoort  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Grote aantallen orders verwerken, zonder in te hoeven leveren op de complexe en zeer uiteenlopende klantenwensen. Zo luidde de lastige opdracht voor Wim Bosman en Ravensburger. Het juiste antwoord werd gevonden in een verregaande mechanisering en automatisering.

 

Knuth Westecker v an Ravensburger (l) en Harco Elsing van Wim Bosman

De logistieke operatie voor puzzelproducent Ravensburger is bijzonder complex. De afzet kent een gigantische seizoenspiek aan het einde van het jaar. Alleen al voor Frankrijk, na Duitsland de grootste afzetmarkt, vertienvoudigt het aantal vrachtwagenladingen per week tijdens het hoogseizoen. Niet alleen het aantal orderlijnen stijgt dan fors, ook het volume per orderlijn verschilt fors.

Daarnaast beïnvloedt ook de mate waarin orders klantspecifiek worden bezorgd de complexiteit van de operatie. De wijze waarop orders worden verpakt of gelabeld varieert per klant. Voor Ravensburger was het dan ook duidelijk dat uitbesteding van de logistieke processen een grondige voorbereiding vereiste. Na een zorgvuldige marktanalyse koos de verlader voor Wim Bosman.

De eerste stap in het outsourcing project was de overheveling van de logistieke operatie van het eigen distributiecentrum in Amersfoort naar het dc van Wim Bosman in ’s-Heerenberg.
 

Orderpickstrategie

De partners dokterden een nieuwe orderverzamelstrategie uit. Het magazijn is daarbij ingedeeld in gescheiden zones, die afgestemd zijn op specifieke orderkenmerken. Er zijn bijvoorbeeld secties voor volle pallets, omdozen en losse consumentenverpakkingen. “Hierdoor worden loopafstanden verkleind en stijgt de productiviteit”, stelt Harco Eising, operations manager bij Wim Bosman.

Het WMS berekent voor elke order de ideale omvang van de verzenddoos om een zo hoog mogelijke vulgraad te behalen en de transportkosten te optimaliseren. Daarbij wordt rekening gehouden met klantspeci–fieke eisen. Via een automatische weging vindt vervolgens de kwaliteitscontrole plaats. De aanpak heeft geresulteerd in een uitleverprestatie van 99,9 procent. Bovendien bespaart Wim Bosman met de automatische weging arbeidsuren.

Het klantspecifiek maken van de orders, bijvoorbeeld door het aanbrengen van labels en de wijze van verpakken vindt plaats in het vervolgtraject. “Ook dat is voor ons een groot voordeel. In onze eigen, dedicated situatie konden we dit deel van het proces niet zo flexibel oppakken”, legt Knuth Westecker, Group Logistics Manager bij Ravensburger, uit.
   

Investering noodzakelijk

De samenwerking bracht Ravensburger direct al het voordeel van een transparante kostenstructuur volgens het ABC-principe. Extra voordelen kwamen binnen handbereik toen in voorjaar 2006 de samenwerking werd uitgebreid en ook de Franse operatie werd ondergebracht in ’s-Heerenberg.

“Door de integratie van processen kun je volstaan met een lagere voorraadhoogte. Tijdens de piek van 2006 was de behoefte aan palletplaatsen bijvoorbeeld 25 procent lager dan het jaar ervoor”, aldus Westecker.

Om de complexe, aanzienlijk hogere goederenstroom – het aantal orderlijnen tijdens de piek steeg van 7.000 naar 60.000 per week – in soepele banen te leiden, investeerde Wim Bosman in een automatisch sorteersysteem met multifunctionele werkplaatsen. De sorteerinstallatie communiceert continu met het WMS van Wim Bosman. “Als je 10.000 klanten, met elk hun eigen wensen en eisen, door elkaar en klantspecifiek belevert, worden er hoge eisen gesteld aan de inrichting van het WMS en de fysieke inrichting van de processen”, vindt operations manager Harco Eising.

Ook Westecker vindt de investering noodzakelijk. “We hebben geen hoogwaardige producten, maar een extreem complexe operatie. Daarom is de kostendruk erg hoog. Met een automatische oplossing beperk je de kosten en behoudt je een hoog serviceniveau.”

                 
 
KENMERKEN

  • Warehousing en distributie van puzzels en spellen voor Benelux en Frankrijk

  • Klantspecifieke documenten en labeling

  • 18 interfaces tussen IT-systemen

  • Aantal sku’s leverbaar: 2.900

  • Aantal sku’s op voorraad: 2.500

  • Aantal afnemers: 10.000

  • Gemiddelde orderlijnen per dag: 1.500 tot 10.000 tijdens seizoen

     

                 

 

Resultaten & Beperkingen 

  • Voorraadniveau verlaagd met circa 25 procent
  • Hoger productaanbod naar eindklant dankzij cross-selling tussen Benelux en Frankrijk
  • Korte loopafstanden in magazijn en maximaal 15 procent lucht in transportkosten
  • Kosten transparanter en flexibeler
  • Gefaseerde invoering noodzakelijk om risico’s te –minimaliseren

Reageer op dit artikel