nieuws

Blockchain voor retail supply chain zonder geheimen

Ketensamenwerking Premium 1791

Blockchain voor retail supply chain zonder geheimen

Als leverancier rechtstreeks verkopen aan de consument en daarbij de supermarkt links laten liggen. Het is een model waar we steeds meer over horen. Russische online supermarkt Instamart werkt onder de naam INS Ecosystem ook aan een dergelijke oplossing met gebruik van blockchaintechnologie. Nog dit jaar moet het platform, in samenwerking met PostNL, in Nederland worden gelanceerd.

Fabrikanten snakken naar een nieuw supply chain model, volgens Peter Fedchenkov, mede-oprichter van Instamart. Dat zei hij onlangs tegen Retailtrends. De dominantie van de supermarkten overheerst nog altijd. Zij bepalen wat er in de schappen ligt en tegen welke prijs. Dit pushmodel zorgt ervoor dat niet per definitie de beste producten in de schappen liggen. Een lokale speler met een kleinere footprint wordt misschien door de consumenten veel interessanter gevonden dan een A-merk zonder gezicht, zo redeneert Fedchenkov.

Ketenstap overslaan met blockchaintechnologie

Fabrikanten hebben op hun beurt te maken met relatief dure voorraadketens. Een aanzienlijk deel van de producten, tussen de vijf en dertig procent afhankelijk van de grootte van de speler, wordt niet verkocht. Uiteindelijk is het de klant die hiervoor betaalt. Met het INS Ecosystem wil Fedchenkov daarom fabrikanten, consumenten en logistiek aan elkaar koppelen via blockchaintechnologie zodat daadwerkelijk een stap in de supply chain wordt overgeslagen.

Lees ook: Wat is blockchain?

Gegevens realtime delen

De technologie maakt het mogelijk om met één informatiebron te werken en die gegevens realtime te delen. Het is enorm kostbaar om eigen systemen op te tuigen en deze vervolgens te integreren met die van partners. Daarvoor is blockchain volgens Instamarkt de ideale oplossing. Het maakt data voor de juiste personen inzichtelijk, verkleint de kans op fouten en zorgt dat processen slim kunnen worden geautomatiseerd.

‘Smart contracts’ voor automatische uitbetaling vervoerders

Zo stelt INS partijen in staat om met zogeheten ‘smart contracts’ te werken. Zodra alle betrokkenen in de keten bevestigen dat een (deel)taak is uitgevoerd, wordt bijvoorbeeld de vervoerder automatisch uitbetaald. Of krijgt een klant de spaarpunten uitgekeerd die hij bij een actie heeft verdiend. Met deze ‘tokens’ kan hij vervolgens bij de kassa afrekenen.

Besparen op marketing – investeren in productinnovaties

Verder moet het platform gaan voorzien in allerlei marketingmiddelen, zoals tools voor gepersonaliseerde acties. Fabrikanten krijgen namelijk toegang tot data, die een supermarkt nu vaak niet wil delen. Met de gedetailleerde klantinzichten kunnen ze dan wel zelf aan de slag. Fedchenkov hoopt dat het geld dat bedrijven aan marketing besparen uiteindelijk leidt tot innovatie en betere producten.

Geen marktplaats ertussen

Fedchenkov ziet een decentraal ecosysteem – waarin elke schakel uit de traditionele keten zich als het ware om de eindklant ‘vouwt’ – als logische doorontwikkeling van de onlinemarktplaats. Partijen als Amazon en bol.com hebben de ‘middle man’ niet weggenomen, maar vervangen door een digitale variant. Dat is al een stuk beter dan het ooit was, vindt hij, maar er blijft een tussenpersoon aanwezig. Zoals andere schakels in de keten vraagt een marktplaats een bepaalde prijs voor het samenbrengen van vraag en aanbod. De komende jaren neemt het aantal blockchainplatformen dan ook rap toe, zo is zijn verwachting. Het contact is directer en efficiënter, per transactie dragen ze allemaal iets af aan het platform.

Grote FMCG fabrikanten doen mee

Zeven van de twintig grootste FMCG-fabrikanten, waaronder Procter & Gamble, Unilever en PepsiCo, zouden hun interesse in het nieuwe platform kenbaar hebben gemaakt. Aviko en Dubro hebben zelfs een intentieverklaring getekend, om hun producten straks via het platform van INS aan te bieden. Recent werden daar namen als Zijerveld, Gulden Krakeling, SoPure en Bake Five aan toegevoegd, evenals die van PostNL. De logistiek dienstverlener helpt INS Ecosystem met de uitrol in Nederland en wordt verantwoordelijk voor de bezorging van de boodschappen die via het platform worden verkocht.

Logistiek door PostNL

De officiële lancering staat voor later dit jaar gepland. Vanwege het grote aantal actieve fabrikanten en het uitgebreide logistieke netwerk wordt de regio Amsterdam waarschijnlijk het eerste testgebied. “Deze intentieverklaring met de leidende logistieke dienstverlener in Nederland is een enorme stap voorwaarts in onze ambitieuze reis om de consumentengoederenindustrie wereldwijd te transformeren”, zegt Fedchenkov tot slot.

Lees ook: Blockchain als oplossing voor supply chain supermarkten

Reageer op dit artikel