artikel

Belangrijke punten voor verbeteren online prestaties groothandels

Ketensamenwerking Premium 603

Belangrijke punten voor verbeteren online prestaties groothandels

De positie van groothandels in de logistieke keten verandert. De aspecten online en automatiseren nemen een vlucht. Het is aan groothandels om hun positie te behouden. Yannick Röling, B2B consultant bij e-commerce system integrator en adviseur Experius benoemt enkele belangrijke punten waarmee groothandels bij het inspelen op de noodzakelijke veranderingen rekening moeten houden: “Besparingen en extra service behaal je immers alleen met een duidelijke strategie.”

Een groot deel van de groothandels in Nederland heeft al geïnvesteerd in IT-tools voor het registreren van gegevens als klantdata en voor het vastleggen van transacties. Een volgende stap in dit automatiseringsproces is het slim en efficiënt verwerken van orders die binnenkomen. Dit onderwerp staat bij de meeste groothandels wel op de agenda.

PostNL groothandel white paper

In de nieuwste white paper van PostNL, gericht op de handelssector, komen de belangrijkste uitdagingen aan bod waar groothandels voor staan. In de white paper staan onder andere diverse interviews, waaronder een interview met B2B consultant Yannick Röling van Experius.

Online bestelmogelijkheid

Een flinke groep groothandels kent de voordelen van EDI-koppelingen met grotere klanten. Toch komt een aanzienlijk deel van de orders nog steeds binnen met behulp van e-mails of via telefonisch contact. “Deze laatste stromen zijn met behulp van digitale stappen redelijk makkelijk te automatiseren. Vaak is er al een online bestelmogelijkheid aanwezig vanuit het ERP. Weggestopt achter een login waardoor geïnteresseerde bedrijven het assortiment niet kunnen bekijken.”

Platte bestellijst

Het valt Röling daarnaast op dat de bestaande bestelomgevingen meestal niet geschikt zijn voor het plaatsen van orders met behulp van een tablet of een mobiele telefoon. Röling: “Met de bestaande bestelomgevingen helpt een groothandel een klant niet bij het bestellen. Ook ontbreekt het aan de mogelijkheden om goede suggesties te doen. Het is eigenlijk gewoon een platte bestellijst.” Een groothandel moet volgens Röling het zijn klanten vooral makkelijker maken om te bestellen, klanten informeren en inspireren voor nieuwe producten. Het liefst mogelijk gemaakt met slechts enkele clicks.

Interviews met experts

In de PostNL whitepaper staan onder andere interviews met marketing- en e-commerce expert Cor Molenaar, met commercieel directeur Pieter Schalk van Transsmart en met Marko van Keulen, Business Development manager Home & Garden bij PostNL.

 

Reageer op dit artikel