artikel

‘Reshoring’ en ketensamenwerking groeien

Ketensamenwerking Premium 1080

‘Reshoring’ en ketensamenwerking groeien

NHTV in Breda bestaat 50 jaar. Reden voor de onderwijsinstelling om (prominente) oud leerlingen te interviewen en te vragen naar hun (logistiek) visie. Robert van der Waal is director logistics operations bij Samsung.

Welke ontwikkelingen verwacht jij de komende tijd in de sector die van belang zijn?

‘’Ik voorzie twee ontwikkelingen. Een daarvan is een verdere vorm van samenwerking in de keten. Onderzoek heeft uitgewezen dat 60% van alle innovaties in de Supply Chain niks te maken heeft met technologische ontwikkelingen maar met innovaties gebaseerd op verdere samenwerking van partners in de keten. Dus 60% van de innovaties komt puur door samenwerking. Dat is goed om te weten, zeker als je weet dat veel vakgenoten voornamelijk naar de andere 40% kijken; de technologische innovaties zoals de nieuwe drone en nieuwe 3D printer. Daar kijken we bij Samsung uiteraard ook naar, maar ook heel sterk naar het eerste deel, de samenwerking.

De tweede ontwikkeling die ik zie voor de toekomst van logistiek en de supply chain is reshoring. De afgelopen jaren hebben veel bedrijven hun productie naar lage lonen landen verhuisd, maar daarin zien we nu toch ook weer terug dat het de nodige hoofdbrekens heeft opgeleverd. Goedkoop produceren is niet altijd zaligmakend. We gaan terug naar produceren dichter bij de eindconsument en dat gaat de logistiek veranderen. Het is een trend die ik absoluut zie gebeuren en waar ik zelf ook achter sta.’’

3D printing maakt vooral een opmars in productie omgevingen, zie jij ook kansen voor deze innovatie in logistiek?

‘’Het is zeker niet de enige ontwikkeling die ik zie als het gaat om technologische innovatie, maar 3D printing gaat er komen. Dat heeft impact op de logistiek want als je producten dicht bij de eindgebruiker kan produceren, dan heb je eigenlijk alleen nog maar de grondstoffen nodig – die nog wel gedistribueerd moeten worden vanuit een warehouse – en niet meer de eindproducten. Een 3D printer zal echter niet alles kunnen produceren en daarom is het heus niet zo dat we straks niets meer te vervoeren hebben. Maar onze ogen ervoor sluiten, dat zou niet slim zijn.’’

Big data is een van de speerpunten van de topsector logistiek, zie jij daar een toekomst voor weggelegd of is dat te abstract?

‘’Dat is zeker niet te abstract, ik denk dat daar een toekomst voor weggelegd is. Als je kijkt naar de historie dan zeggen sommige mensen weleens dat de boekdrukpers in de vijftiende eeuw de grootste innovatie ooit geweest is. De verkrijgbaarheid van informatie ging, doordat je een stuk papier kon bedrukken en in veelvoud kon vervaardigen, ineens gemakkelijker van dorp A naar dorp B. De uitvinding van de boekdrukpers is heel lang geleden maar als je de parallel doortrekt naar nu, dan is die informatievoorziening nog steeds key. Eigenlijk in alles, maar zeker in de logistiek; hoe meer je weet, hoe beter je de processen erop kunt laten aansluiten. Er wordt weleens gezegd dat big data net zoiets is als ruwe olie; je moet er nog heel veel mee doen voordat je het kunt gebruiken. Zodra je dat gedaan hebt, is het goud waard.

Big data is een grote brei aan informatie en als je de juiste tools hebt om dat op te knippen, kun je gericht informatie ophalen waar het bedrijf beter van wordt. Dat is essentieel voor de toekomst.’’

Een andere trend is het Internet of Things in de logistiek, hoe kijk jij daar tegenaan vanuit je rol bij Samsung?

‘’Wij als Samsung geloven erg in IoT en zijn er een voorvechter van om de standaard van het Internet of Things te verbeteren; wij geloven erin dat het platform waarmee je dat doet met elk ander platform moet kunnen communiceren. Onze Samsung koelkasten kunnen bijvoorbeeld communiceren met onze Samsung televisies en onze eigen mobiele telefoons. Indien er een ander merk koelkast gebruikt wordt en het netwerk werkt daardoor ineens niet meer, dan zou dat een gemiste kans zijn. Wij geloven in een standaard manier waarop er gecommuniceerd wordt tussen alle apparaten, ongeacht van welk merk het apparaat is. Onze CEO draagt die missie ook erg uit naar buiten toe.

Daar begint het Internet of Things mee. Hetzelfde zouden we ook in de logistiek moeten doen. Als vervoerders en logistieke partners in de keten elkaars talen gaan begrijpen zodat het onderling uitwisselbaar is, zou dat een volgende stap kunnen zijn om de logistiek verder te krijgen en ik geloof daar heilig in. Als iedereen zijn eigen Internet of Things gaat bouwen dan gaat het in ieder geval niet werken.’’

Lange tijd gold synchromodaal transport als belangrijke toekomsttrend, hoe kijk jij aan tegen deze trend vanuit het verladers perspectief en in het verlengde daarvan, wat is je mening wat betreft het bundelen van de goederenstroom?

‘’Ik kijk daar zeer positief tegenaan. Wij zijn zelf een van de initiatiefnemers van een platform voor en door verladers met als doel om stromen te bundelen. Het platform heet NewWays. Met NewWays willen we bereiken dat door de bundeling van de stromen, efficiëntere transport lijnen gecreëerd worden van en naar Nederland. Er zijn ook andere mogelijkheden om dat zelfde doel te bereiken zoals het inhuren van een “middle man” die dat voor je doet maar dan geef je wel de regie uit handen inclusief een deel van de marge. Het verschil wat je pakt door het zelf te doen als verladers groep is precies de marge die je overhoudt voor een gezonde business case.

Zelf geef ik ook vaak de ruimte aan de dienstverlener om een modaliteit te kiezen. Inbound stromen vanuit Azië kunnen wat mij betreft na aankomst in de zeehaven voor de last-mile over de weg, het spoor en/of de binnenvaart. Door aan te geven welke shipments ik snel wil hebben, kan de dienstverlener er zelf voor kiezen welke modaliteit het beste past ‘’

Robotisering van warehouses zorgt er volgens recent rapport van Roland Berger voor dat in Europa de komende jaren 1.5 miljoen banen op de tocht staan. Deel jij deze conclusie?

‘’Ik ben ik het absoluut eens met zijn visie dat robotisering eraan komt, sterker nog het is er al. Aan de andere kant moeten we ons realiseren dat we niet alleen maar robots zullen hebben over een aantal jaar. Onlangs las ik dat e-fulfilment de komende jaren met 15% gaat groeien. De huidige volumes doen we misschien met minder mensen maar doordat het volume groeit, ontstaan er ook weer banen op een andere manier.

Daarnaast is het goed om te realiseren dat de significante investering die je als bedrijf nodig hebt om robots in te zetten, een investering is die niet ieder bedrijf kan en wil doen. Dat zorgt er ook voor dat veel bedrijven veel liever mensen inzetten die flexibel zijn en die een heel andere vorm van investering vragen. De ontwikkeling in robots is goed, maar zo heel snel zal het niet gaan. Er zijn veel aspecten waar de menselijke factor nog steeds nodig is en de investering om een robot te plaatsen is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Door die combinatie zie ik toch een wat genuanceerder beeld.’’

Dit interview is onderdeel van #NHTVstories, een initiatief ter viering van het 50-jarig bestaan van de NHTV.

Reageer op dit artikel