nieuws

Logistiek MKB: informatie delen via NLIP

Home

Logistiek MKB: informatie delen via NLIP

Dankzij moderne ICT-platformen kunnen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf veel eenvoudiger samenwerken. Wederzijds vertrouwen en de gunfactor blijven ondanks alle technische mogelijkheden echter essentieel om samenwerkingsverbanden te doen slagen. Dat bleek tijdens de bijeenkomst ‘Logistiek MKB naar de Top’, georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum.

Circa honderd ondernemers kwamen naar het Huis van de Logistiek in Tilburg voor workshops over onderwerpen als marktgericht ondernemen, cross chain control centers, human capital, servicelogistiek, informatievoorziening in de keten en samenwerken in ketens.

Reiding: “Organisatie en informatie”

“De tijd dat we met trucks met Nederlands kenteken door heel Europa reden is voorbij en keert niet meer terug. We moeten ons richten op organisatie en informatie,” legde Emiel Reiding van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (hoofd Strategie DG Bereikbaarheid) uit terwijl hij vertelde over het topsectorenbeleid van de overheid.
Reiding voorspelt een belangrijke toekomst voor een open ICT-platform waarmee informatie uitgewisseld kan worden, het zogenoemde Nationaal Logistiek Informatie Platform (NLIP). Met NLIP wordt informatie door de hele keten op slimme wijze aangeleverd en gedeeld. Bij deze datapijplijn voor logistieke ketens zijn verschillende partijen betrokken waaronder de Douane, ACN, Cargonaut, Fenex, de Amsterdamse en Rotterdamse Haven, het Ministerie van Economische Zaken, Schiphol, Strategisch Platform Logistiek, TLN en Rijkswaterstaat. Reiding: “Ondernemers zijn gewend om op hun informatie te blijven zitten. Nu moeten ze het delen. Daar is een denkomslag voor nodig, best lastig. Maar het convenant NLIP wat in april is getekend, is een eerste goede stap. We hebben de uitgangspunten en afspraken voor informatiedeling vastgelegd. En er is bewust aansluiting gezocht bij de digitale platformen die er al zijn zoals Portbase en Digipoort.”

Minder lege kilometers GTO-Group

Bij een workshop over samenwerking in de keten gaf Fred Visser, Managing Director van de GTO-Group, een voorbeeld van succesvolle samenwerking. GTO is aangesloten bij Truckloadmatch waarbij tien logistiek dienstverleners samenwerken bij het zeecontainertransport. Zo wisten ze de lege kilometers met eenderde terug te dringen.
“Het samenwerkingsverband is in 1999 begonnen met vijf mensen die bij elkaar zaten en samen wilden werken. Het initiatief ging echter uit als een nachtkaars. De toenmalige stand van de techniek was nog niet zo dat we onze informatie automatisch konden uploaden. Er was heel veel handwerk voor nodig en dat werkte niet.”

Twintig jaar later is technisch veel meer mogelijk, maar ook nu ging samenwerking in het begin moeilijk. “De directeuren van de tien bedrijven wilden samenwerken, maar de planners dachten nog teveel in de bedrijfskleuren. Het voelt vreemd om een ritje weg te geven, terwijl je zelf wagens stil hebt staan. Langzaam is er vertrouwen gekomen. Er is ook geen financieel nadeel. Het kost vaak meer om een rit wel te rijden dan om hem niet te doen.”

Binnen Nederland is samenwerking niets bijzonders. Transporteurs bellen of mailen wel vaker een collega om een rit over te laten nemen. Er is echter een groot verschil: “Dan worden alleen de slechte ritten weggegeven. Via ons ICT-platform worden ook goede ritten weggegeven en je krijgt er goede ritten voor terug. Je plant vanuit je eigen TMS. Het enige wat het systeem doet is een melding sturen dat je een collega moet bellen omdat hij ook een half lege truck naar dezelfde bestemming stuurt. Je houdt dus zelf de regie. De klant merkt er ook niets van. Je klant rekent met jou af, alleen komt er een andere kleur truck langs.”

Tegenstanders van samenwerkingsverbanden als Truckloadmatch noemen het een nadeel dat de transporteurs elkaars klanten kennen. “Dat is ook een kwestie van vertrouwen. Ik word dagelijks gebeld door klanten van bij Truckloadmatch aangesloten bedrijven. Als dat gebeurt kun je bot weigeren een rit voor hen te doen of je legt je tarief veel hoger dan dat van je collega.”

Logistiek sierteeltsector complexer

Bij een andere workshop gaf Toon de Jong, algemeen directeur van Interaxi, een voorbeeld van de mogelijkheden van RFID en informatiedeling in de keten. Interaxi is verantwoordelijk voor het project ‘Van Plant tot Klant’ in de sierteeltsector, waarbij planten en bloemen via RFID gevolgd worden. De Jong: “De logistiek in de sierteeltsector wordt steeds complexer. Bloemen komen bijvoorbeeld via Kenia binnen en gaan via de Nederlandse veiling naar Rusland. Kwekers weten niet wie de eindklant is en de eindklant weet niet wie de kweker was of welk traject de producten hebben afgelegd. Maar dat is wel belangrijk. Stel je voor dat er een schadelijk insect in een plant blijkt te zitten, dan wil je weten waar die plant geweest is. Al mijn klanten zijn op en top geautomatiseerd maar de informatie-uitwisseling was een drama.”

De fusten waar de planten inzitten worden bij de kwekers voorzien van een RFID-tag en het RFID nummer wordt met de benodigde informatie in een database gezet. “De kweker weet alles van de plant. Hoe groot is het product, om welke plant gaat het. Die kennis verdwijnt als het product verder in de keten komt. Met RFID kun je alle logistieke bewegingen volgen en de kennis behouden. Bij verschillende locaties staan handscanners of poortjes. Als de container met fusten bij de kweker de deur uitgaat wordt dat geregistreerd. De veiling weet dan dat de producten eraan komen. Die poortjes kosten duizenden euro’s, maar voorheen had je bij alle partijen in de keten medewerkers nodig om de boel administratief in te kloppen. De kweker heeft nu wel meer werk, maar je kunt hem belonen. Ofwel financieel of via de informatiestroom.”

Reageer op dit artikel