blog

Human Capital mag best een goed voornemen zijn

Home

Human Capital mag best een goed voornemen zijn

Human Capital agenda, gekoppeld aan het topsectorenbeleid waar ook logistiek toe behoort, werpt ogenschijnlijk nog maar weinig vruchten af. Dat mag best een goed voornemen zijn voor komend jaar, zegt Heres Stad. Wat zijn uw goede voornemens?

Het jaar 2014 bracht de logistieke sector hoop en tegenslag. Om met dat laatste te beginnen, te veel logistieke bedrijven van naam en faam lagen onder vuur. Wel is de omzet-en volumeontwikkeling voorzichtig positief. Bedrijven gingen failliet, veranderden van eigenaar, stonden soms voor de rechter vanwege verdenking op frauduleuze handelingen, dwongen hun chauffeurs om de wet te overtreden of gingen op een andere manier onzorgvuldig met hun medewerkers om. Niet goed dus, niet voor de betrokken bedrijven, maar ook niet voor het nog altijd tobbende imago van de sector.

Daar staat tegenover, dat de omzet- en volumeontwikkeling weer voorzichtig een stijgende lijn aan het inzetten is. De marges zijn nog flinterdun, maar als de schaarste op termijn weer de kop op steekt komt het ook onder aan de streep wel weer goed met de bedrijven, die hun brood verdienen met logistieke activiteit.

Bereidheid om te investeren

Aan verladerskant neemt de bereidheid om te investeren in automatische systemen alsmaar toe. De leveranciers van material handling apparatuur beleven hoogtijdagen. Die ontwikkeling is in gang gezet door grote winkelketens en webwinkels, die hun orderpatroon drastisch zien veranderen en dientengevolge genoodzaakt zijn in te grijpen in de logistieke afhandeling. Soms vanwege de benodigde kwaliteit van het proces, soms omdat volumes en diversiteit zo toenemen dat automatisering de juiste oplossing lijkt te zijn.

Wat dat betekent voor medewerkers in het magazijn kwam pijnlijk bloot te liggen door opmerkingen van minister Asscher. Hij maakt zich zorgen om de toekomst van laaggeschoolde arbeid en verweet min of meer het bedrijfsleven gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid op dit punt. Dat lokte veel reacties uit, waarmee het thema stevig op de agenda staat ook voor 2015.
Iets breder gezien geldt dat voor sociale innovatie als noodzakelijk voorwaarde om te komen tot technische innovatie. Het valt niet mee om daar een goede aanpak voor te kiezen. Misschien moet de overheid het befaamde belastingwapen maar weer inzetten om bedrijven tot meer actie te manen en te investeren in menselijk kapitaal. Want de Human Capital agenda, gekoppeld aan het topsectorenbeleid waar ook logistiek toe behoort, werpt ogenschijnlijk nog maar weinig vruchten af. Dat mag best een goed voornemen zijn voor komend jaar.


Beste van Logistiek Magazine 2014

Namens de redactie en alle medewerkers van Logistiek Magazine wens ik u fijne feestdagen en veel plezier met onze uitgebreide terugblik op het beste wat we dit jaar te bieden hadden!

Bekijk nu onze unieke digitale special: ‘Beste van Logistiek Magazine 2014′.

Wat is u opgevallen in 2014 op het gebied van logistiek en wat zijn uw goede voornemens?

Lees ook:

Reageer op dit artikel