blog

Revenue assurance: zeker weten?

Home

Logistiek managers jagen elke dag weer achter de servicegraad aan. Worden ook maar even minder dan 99 procent van klantenorders op tijd en compleet geleverd, dan is er paniek. Maar die 99 procent zegt niet alles. Want hoe zeker ben je ervan dat alle orders van de klanten ook daadwerkelijk goed zijn verwerkt, daadwerkelijk zijn geleverd en, nog veel belangrijker, correct zijn gefactureerd?

Steeds meer orders komen binnen via e-commerce of EDI en de orders moeten in verschillende ERP-, WMS- en TMS-systemen van, weer vaak verschillende, partners in de logistieke keten worden verwerkt. Het lijkt soms wel hordelopen en de kans dat orders in de Bermuda-driehoek van ICT-systemen ‘vermist’ raken is aanwezig. Die kans wordt groter als er sprake is van uitbesteding van logistiek of facturatie, cross-docking en directe leveringen. Weet jij het dan nog zo zeker?

 

Juist in deze tijd van het jaar zitten de kantoren vol met keurige jonge accountants in hun nette blauwe kostuums. Ze komen controleren of alles helemaal goed is geregeld. Zij willen het wel zéker weten… Hun praktijk leert dat bij bedrijven 1 tot 4 procent van de omzet weglekt. Vaak is die omzet al verdiend, maar niet gefactureerd, niet geïncasseerd of ten onrechte gecrediteerd. Juist in deze barre economische tijden tellen die kleine bedragen mee.

 

PricewaterhouseCooper stelt dat organisaties met grote transactievolumes, een grote complexiteit in producten of diensten, een hoge mate van ICT-ondersteuning en met uitbestede activiteiten een verhoogde kans lopen omzet te laten liggen.

Als oorzaken noemen de accountants:

  • onjuiste levering van producten of diensten of levering tegen een verkeerde prijs,
  • onvolledige, deelleveringen,
  • onjuiste of niet tijdige facturatie,
  • klachten van klanten,
  • disputen over facturen en creditnota’s,
  • problemen met directe leveringen,
  • onjuiste of te hoge kortingen en zelfs verduistering.

Veel van die oorzaken vinden hun oorsprong in de logistieke en administratieve processen, die in verschillende functionele afdelingen gebeuren. Wat is jouw verhaal als ze met lastige vragen jouw bureau binnenlopen?

 

Revenue Assurance houdt zich bezig met de vragen waar in de processen de lekken zitten en hoe deze kunnen worden gedicht worden. Uitgangspunt hierbij is dat de orderprocessen van kop-tot-staart in de greep moeten zijn; procesmanagement over de betrokken functionele afdelingen heen.

 

Inmiddels zijn er bedrijven die van Revenue Assurance hun ‘core competence’ hebben gemaakt. Zij bieden een financiële bewakingsdienst aan bedrijven. Door het, op dagelijkse basis, bewaken van de administratieve en logistieke processen in de gehele transactieketen worden extra opbrengsten opgespoord en behaald. 

Een van die aanbieders is bijvoorbeeld ValueCare. Bewaking zorgt voor het alsnog verkrijgen van gemiste inkomsten en voorkomt toekomstige problemen door gerichte maatregelen in de afstemming van processen over afdelingen heen, naadloos aansluitende ICT in de transactieketen en een goede aansluiting van taken en verantwoordelijkheden in de organisatie op basis van concrete doelstellingen.

 

Revenue Assurance brengt Logistiek en Controlling dichter bij elkaar. De controller moet zich verdiepen in de logistieke processen en de logistiek manager in de administratieve organisatie en interne controle. Samen moeten ze zich verdiepen inde vraag of ze dit zelf gaan regelen of uitbesteden aan een gespecialiseerde partij.

 

Weet je echt zeker dat elke klantenorder is verwerkt, daadwerkelijk is geleverd en, nog veel belangrijker, correct is gefactureerd?

Reageer op dit artikel