blog

DSB: een geldwinkel, zeker geen bank die voor klanten zorgt!

Home

DSB speelde ooit slim in op de behoefte aan leningen. Na verloop van tijd kwam er wat gemor uit de markt. Toen had het kwaliteitsmanagement van DSB wakker moeten worden om te kunnen schakelen naar beter luisteren naar de klanten.

DSB: een geldwinkel, zeker geen bank die voor klanten zorgt!
Blogger Christan Zantboer: DSB: een geldwinkel, zeker geen bank die voor klanten zorgt!

De DSB winkel van meneer Scheringa is aan het omvallen. Heel veel mensen zijn er heel druk mee, zelfs de minister van financiën en DNB. Zou dat ook gebeuren als een ander bedrijf waar 2000 mensen werken op de fles dreigt te gaan? Ik denk van niet. Helaas is ook hier weer het probleem dat naar de klant niet geluisterd is.

 

Lenen WAS het steekwoord.

De DSB is groot geworden met leningen, te kust en te keur. Indertijd was het in zwang om te lenen; de auto met zesde deur, het dakkapelletje met schuifpui, een nog grotere keuken om te pronken en, oh ja ook nog even de aanbouw waar het ding in moest. Geen probleem, een abonnementje bij de DSB en de gedane boodschappen kwamen binnenrollen.  

Slim ingespeeld van dat bedrijf. Behoefte van de markt, zij konden het aanbieden dus alle partijen blij. Wetende dat continue verbetering begint en eindigt met de klant, een schoolvoorbeeld is. Alles in orde.

 

Rookgordijnen

Na verloop van tijd kwam er wat gemor uit de markt. Ik heb het niet goed gevolgd maar het ging o.a. over (te) dure producten en mogelijke koppelverkopen. Toen had het kwaliteitsmanagement van DSB wakker moeten worden om te kunnen schakelen naar beter luisteren naar de klanten. Maar nee, geldbelust als men was werden de rookgordijnen opgetrokken. Men haalde wat mooie namen in huis, sponsorde eens kluppie, deed wat met beeldende kunst en iedereen weer even rustig.

 

Veranderende vraag

Maar men vergat naar de klant te luisteren. Logisch gevolg dat de klanten nog meer lawaai gingen maken. Feit blijft dat veel gedupeerden de problemen over zichzelf hebben afgeroepen maar DSB heeft niet geluisterd naar de klant. Die vroeg al lang niet meer om leningen en meer geld en al helemaal niet om meer kijk-eens-hoe leuk-wij-zijn-acties. Nu ging het over hulp om te blijven drijven want de bomen groeiden niet meer tot in de hemel. Deze veranderende vraag heeft men, nog steeds, niet gehoord in het verre Wognum. Vol verbazing huilt men daar over het feit dat de klanten geen boodschappen meer komen doen. Gek he! Eens zien wat er gebeurt als de groenteboer ook in boutjes en moertjes begint.

 

Krokodillentranen van Dirk

Alle schuldbekentenissen ten spijt, als DSB een echte bank was geweest zou men anders geacteerd hebben. Een bank helpt je passen op de winkel, is een financiële dienstverlener waar geld en andere waarden worden beheerd en dat is meer dan een geldwinkel. Continu verbeteren begint en eindigt altijd met de klant. Dat is iets anders dan ze de laatste euro uit de zak kloppen. Dat weten zelfs meneer Scheringa en zijn team. De hebzucht heeft helaas gewonnen.

 

Ik vind het hele verhaal over DSB eigenlijk net zo irritant als die verschrikkelijke reclamefilmpjes van ze!    

Reageer op dit artikel