blog

Venstertijden

Home

Tijdvensters en andere maatregelen om vrachtverkeer zoveel mogelijk buiten de binnensteden te houden, worden steeds populairder bij lokale overheden. Alle grootste steden gebruiken ze. Bovendien worden de tijdvensters steeds nauwer. Blijkbaar zijn de gemeenten overtuigd van het succes.

Bij navraag bij grote gemeenten blijkt dat deze overtuigd zijn dat tijdvensters bijdragen aan verbetering van het winkelklimaat, vermindering van ongelukken en lokale vervuiling.
Statistieken om dit te onderbouwen zijn er echter niet. Uit onderzoek blijkt wél dat tijdvensters sterk bijdragen aan kostenverhoging voor de winkelketens die moeten lossen bij de winkels in de stad. Dit ligt voor de hand: tijdvensters zorgen ervoor dat het lastiger is om kleine zendingen in dezelfde wagen te combineren. In de meeste detailhandelssectoren worden meerdere winkelladingen juist gecombineerd. Tijdvensters dwingen verladers extra wagens in te zetten. De gevolgen voor het milieu zijn dan ook niet best: méér kilometers, méér files en méér schadelijke emissies.
Het beleid van plaatselijke overheden staat blijkbaar haaks op het beleid van de landelijke overheid.
Het is mogelijk om de schadelijke gevolgen van tijdvensters te reduceren. In de eerste plaats door de overheden zelf, bijvoorbeeld door tijdvensterharmonisatie. Hierbij gebruiken grotere steden nauwere tijdvensters dan kleinere. Ook de verladers hebben diverse opties, zoals het verkorten van de lostijden of door uit te leveren vanuit nabijgelegen crossdockcentra. Het reduceren van de schadelijke gevolgen van tijdvensters vergt echter aanzienlijk meer energie dan de invoering.

 

Prof. Dr. René de Koster

 

Reageer op dit artikel