artikel

79% MKB webshops regelt logistiek zelf

Home Premium 1016

79% MKB webshops regelt logistiek zelf

79% van deze MKB webshops voert het magazijnproces in eigen beheer uit. Slechts een minderheid heeft de magazijnprocessen uitbesteed. Wel heeft het grootste gedeelte van deze MKB webshops het transport stuk uitbesteed.

Dat blijkt uit een groot extern marktonderzoek onder eigenaren en logistiek verantwoordelijken van MKB webshops. Van de respondenten was 91% eigenaar van een webshop, 9% was de logistiek verantwoordelijke.

Initiatief e-fulfilment Hub

Aanleiding voor het onderzoek is de e-fulfilment Hub. Een groot aantal bedrijven in Midden-Limburg heeft tezamen met de logistieke opleiding van Fontys Hogescholen het initiatief genomen tot de oprichting van e-fulfilment Hub. Doel is samenwerking op het gebied van innovatie, marketing en dienstverlening op het gebied van (pan-Europese) e-fulfilment. De regio is met name sterk, vanwege de geografische positie, in het uitvoeren van e-fulfilment naar de diverse Europese landen.

Een MKB webshop is hierbij gedefinieerd als een webshop die minder dan 1.000 producten per dag verkoopt. Wat speelt er onder deze webshops?

MKB webshops klein

Allereerst valt op dat het gros van de MKB webshops relatief klein is. 92% van de respondenten verkoopt minder dan 100 producten per dag, 8% tussen de 100 en 500 producten per dag en slechts 1% tussen de 500 en 1000 producten per dag. Veel webshops blijken relatief klein te zijn. Dit zien we uiteraard ook in de ranglijsten terug. Nummer 100 op de meest recente Twinkle Top 100 heeft circa EUR 10 miljoen omzet terwijl nummer 200 circa EUR 3 miljoen omzet heeft. De verkoop van 1000 producten per dag staat ongeveer gelijk aan een jaaromzet van EUR 10 miljoen. Daarmee kun je stellen dat het marktonderzoek zich met name richtte op de categorie webshops die begint vanaf nummer 100 in de Twinkle Top 100.

Wie zijn de e-fulfilment spelers in Nederland, welk specialisme hebben ze en welke diensten bieden ze aan? Logistiek heeft de spelers in kaart gebracht.

Lees ook: E-fulfilment kaalslag:’15 spelers overleven

Meerderheid webshops in eigen beheer

79% van deze MKB webshops voert het magazijnproces in eigen beheer uit. Slechts een minderheid heeft de magazijnprocessen uitbesteed. Wel heeft het grootste gedeelte van deze MKB webshops het transport stuk uitbesteed, aangezien dit uiteraard vaak via de pakketvervoerders als PostNL, Bpost, DHL, GLS en DPD gaat.

Geografische ligging webshops

Opvallend is dat 49% van de webshops producten verstuurt naar landen binnen Europa (niet zijnde Nederland) en dat 14% zelfs producten naar landen buiten Europa verstuurt. Dit zou betekenen dat het internationalisatie proces onder MKB webshops sneller loopt dan menigeen verwacht. De meeste webshops liggen in de regio West-Nederland (39%) terwijl de minste webshops in de regio Noord-Nederland liggen (slechts 10%). Zuid-Nederland (22%) en Oost-Nederland (25%) scoren relatief gelijk.

Heel opvallend is dat maar liefst 55% van de respondenten niet bekend is met de term e-fulfilment. Mijn eigen ervaring leert ook dat veruit de meeste webshop eigenaren ofwel uit de ICT hoek komen ofwel uit de Internet Marketing hoek. De meeste webshop eigenaren hebben daarom minder bekendheid met typisch “logistieke” terminologie.

Uitbesteden e-fulfilment

Circa 15% van de MKB webshops overweegt momenteel om hun logistiek uit te besteden. 30% van deze MKB webshops geeft aan dat de locatie van het uitbestede magazijn niet dichtbij hun eigen kantoor hoeft te zijn terwijl 42% van de bedrijven neutraal hierover is. Slechts 30% van de MKB webshops geeft aan dat hun uitbestedingspartner “dichtbij” moet zitten.

Snelheid en betrouwbaarheid

Wat vinden MKB webshops nu belangrijke factoren bij het uitbesteden van hun logistiek? Met stip op nummer 1 staat “Snelheid”, gevolgd door “Betrouwbaarheid”. De ervaring leert dat één van de belangrijkste redenen voor MKB webshops om logistiek uit te besteden is het gevoel dat men dezelfde service aan consumenten wil kunnen aanbieden dan de grote bekende webshops (cut-off tijden, snelheid levering etcetera). De factoren die hierna volgen hebben allemaal te maken met het kostenniveau. Het moet allemaal tegen lage kosten gebeuren uiteraard.

Cultuur en taalverschillen

Met name MKB webshops die in meerdere landen in Europa actief zijn overwegen Midden-Limburg als vestigingslokatie voor hun magazijn dan wel uitbesteding aan een e-fulfilment dienstverlener in deze regio. Sommige partijen die nu zakendoen met een Duitse e-fulfilment dienstverlener geven bijvoorbeeld aan dat zij inmiddels voorkeur hebben voor het zakendoen met een Nederlandse dienstverlener vanwege de cultuur- en taalverschillen die zij in de praktijk ervaren.

Cut off tijden

Wat brengt de toekomst? Er heerst een sterke behoefte bij de meeste webshops om dezelfde service aan te bieden dan de grotere e-commerce partijen. Dat betekent een cutoff tijd van 22.00 – 23.00 uur in de avond en het aanbieden van afleverkeuzes (ophaalpunten, datumkeuze). Met name voor zendingen buiten Nederland moet op deze gebieden nog veel gebeuren. En aangezien steeds meer MKB webshops bezig zijn met internationalisatie wordt dit steeds belangrijker. Echter, het realiseren van late cutoff tijden en het aanbieden van afleverkeuzes voor zendingen naar het buitenland is veel complexer dan in Nederland. Vandaar dat veel MKB webshops hiervoor kijken naar uitbestedingsalternatieven.

Reageer op dit artikel