artikel

Logistieke hotspots 2016: top 3 mijlenver voor op de rest

Home Premium 1415

Logistieke hotspots 2016: top 3 mijlenver voor op de rest

Venlo-Venray prijkt dit jaar voor de negende keer als Logistieke Hotspot nummer 1 op de Logistieke Kaart van Nederland. Deze positie werd dit jaar maar net geprolongeerd want het verschil met West-Brabant (tweede) en Tilburg-Waalwijk (derde) is minimaal. Het gat daarentegen tussen de gevestigde top-3 en ‘de rest’ is groot.

De opzet van tiende editie van de Logistieke Hotspot verkiezing van Logistiek Magazine verschilde ten opzichte van de voorgaande edities. Zo stemde dit jaar stemde het 35 koppige expertpanel via een online enquête. De zes bekende criteria (zie hieronder) bleven gehandhaafd.

  1. aanwezigheid infrastructuur;
  2. bereikbaarheid logistieke knooppunten;
  3. beschikbaarheid grond en panden;
  4. medewerking overheid en gemeenten;
  5. inzetbaarheid en motivatie personeel;
  6. beschikbaarheid personeel.

Recordaantal van 28 logistieke hotspots

Per criterium kon ieder panellid zijn favoriete top-10 van logistieke hotspots opgeven. Voorheen was dat beperkt tot drie favoriete hotspots per criterium. Bovendien kon dit jaar gekozen worden uit een recordaantal van 28 logistieke hotspot regio’s die – en dat is uniek sinds de start van de verkiezing- allemaal stemmen kregen toebedeeld en dus ook een plek hebben op de Logistieke Kaart van Nederland, waarvan de ranking tijdens de eerste Summit Logistieke Hotspots eind mei bekend werd gemaakt.

Interesse in de Logistieke Kaart van Nederland?
Vraag dan hier gratis de poster aan.

Minieme verschillen in top 3

Bij het vaststellen van de ranking is uitgegaan van het principe dat de uiteindelijke winnaar wordt bepaald op basis van de meeste stemmen en de positie die het per criterium inneemt. Dit resulteerde er uiteindelijk in dat Venlo-Venray qua absolute aantal stemmen met een miniem verschil van 1 stem wederom is uitverkozen tot Logistieke Hotspot Nummer 1 van Nederland vlak voor West-Brabant en Tilburg-Waalwijk.

LogistiekeKaart

Venlo-Venray wint op gemiddelde ranking

Het echte verschil, zo ver als daar sprake van is, maakte de Noord-Limburgse regio bij de gemiddelde ranking per criterium die met een percentage van 3,39 een stukje hoger lag dan die van West-Brabant en Tilburg-Waalwijk. Dit percentage komt onder meer doordat de Noord-Limburgse regio de meeste stemmen behaalde op het criterium bereikbaarheid van logistieke knooppunten.

Veel gedeelde kopposities per criterium

Bij de drie criteria: beschikbaarheid grond, aanwezigheid goede infrastructuur en medewerking van gemeente, moest Venlo-Venray de koppositie delen met West-Brabant, dat de verkiezing overigen won in 2008, 2009 en 2012, en Tilburg-Waalwijk.

Medewerkingoverheid

Venlo-Venray won in 2015 met overmacht

Regio Venlo-Venray wint dan wel dit jaar voor maar liefst de negende keer de logistieke hotspot verkiezing, de verschillen ten opzichte van de nummers twee en drie zijn nog nooit zo klein geweest. Ter vergelijk: vorig jaar won de Noord-Limburgse regio nog met overmacht de verkiezing door veruit de meeste punten te scoren op alle zes criteria.

Beschikbaarheidpersoneel

Kleine revival West-Brabant

Opmerkelijk dit jaar is overigens de kleine revival van West-Brabant. Deze regio moest de afgelopen twee jaar Tilburg-Waalwijk voor zich dulden. Dit jaar is het stuivertje wisselen want West-Brabant wist met een miniem verschil van drie (!!) stemmen meer de tweede positie te heroveren.

BereikbaarheidLogistiekeKnooppunten

Noord-Brabant domineert top-10

Dat het verschil ‘too close to call’ is blijkt uit het feit dat beide regio’s exact dezelfde hoeveelheid stemmen kregen, maar dat West-Brabant in het gemiddelde percentage stemmen het net iets beter deed in de top tien noteringen per criterium dan de buurman in Midden-Brabant. Een hard gelag voor deze regio die volop ambities had om dit jaar eindelijk eens Venlo-Venray van de logistieke hotspotnummer 1 positie te stoten. Laat onverlet dat ondanks de dominantie van de Noord-Limburgse regio de top-10 van Logistieke Hotspots al jaren wordt gedomineerd door regio’s in Noord-Brabant.

Beschikbaarheidgrondpanden

Top-3 logistieke hotspots slaat groot gat

Net als voorgaande jaren wordt het gat tussen de top drie en de overige zeven hotspots in de top-10 steeds groter. Regio Oss-Veghel-’s-Hertogenbosch, dat verdienstelijk als vierde eindigde (in 2015 zesde, red.), ontving maar liefst 54 stemmen minder dan nummer drie Waalwijk-Tilburg.

Aanwezigheidinfrastructuur

Hoop voor ambitieuze logistieke hotspots

Opmerkelijk is dan wel weer dat de verschillen tussen de hotspots op plaats vier tot en met de negende positie (Zuid-Limburg, Maastricht-Heerlen-Sittard/Geleen) relatief klein is. Vanaf plaats tien (Twente, Almelo-Hengelo-Enschede) is het gat weer groot, maar wat ook hier weer opvalt is dat de regio’s in de middenmoot – van plaats tien tot en met vijftien (Zwolle-Meppel-Kampen) – elkaar qua hoeveelheid stemmen- niet veel ontlopen. Er is dus nog hoop voor de ambitieuze logistieke regio’s in het middenveld. Het wordt  echter steeds moeilijker voor de regio’s met ambities in de achterhoede vanaf positie 21 (Drechtsteden) om nog plaatsen te stijgen want het gat naar de top-10 is (en blijft waarschijnlijk) immens groot. De vraag is dan ook terecht of er niet een wildgroei aan het ontstaan is van logistieke hotspots in Nederland.

Motivatiepersoneel

 

Wie stemden dit jaar?
Rond de 50 panelleden zijn dit jaar door Logistiek Magazine benaderd om online de enquête in te vullen voor de logistieke hotspot van het jaar verkiezing. In totaal hebben 35 panelleden de enquête ingevuld. De panelleden zijn allemaal werkzaam in het logistieke werkveld verdeeld over logistiek dienstverlening (vier panelleden), verladers actief in logistiek en transport (twee panelleden), makelaardij (vier panelleden), logistiek vastgoed ontwikkeling (negen panelleden), logistiek vastgoed belegging (twee panelleden), aannemer/bedrijfshuisvesting (een panellid), Onderwijs en wetenschap (twee panelleden), uitzendsector (twee panelleden), consultancy en advies (acht panelleden) en tot slot bankwezen (een panellid). In totaal 18 panelleden zijn directeur van een bedrijf, een is commercieel directeur, vier panelleden zijn onderzoeker, drie zijn partner bij een bedrijf, een is senior adviseur en een panellid is sector bankier voor de sector transport en logistiek. Tot slot namen ook nog twee leden met de functie van project ontwikkelaar en een senior consultant deel aan de logistieke hotspot enquête.

Reageer op dit artikel