nieuws

PostNL test herbruikbare verpakking last mile: dit zijn de resultaten

Distributie 2162

PostNL en Futurumshop testten 2 maanden herbruikbare verpakkingen voor de last mile. De proef was succesvol. Reden voor een vervolg op grotere schaal.

PostNL test herbruikbare verpakking last mile: dit zijn de resultaten

Verpakkingsmateriaal zorgt voor meer CO2 emissie dan de last mile bij Futurumshop. De oplossing: herbruikbare verpakkingen. De online fietsspecialist en PostNL testten het fenomeen eind vorig jaar 2 maanden lang in de regio Zwolle.

Speciale verzendverpakking

Het concept is simpel. De pakketbezorger belt aan en de klant opent de verzendverpakking. De ontvanger krijgt alleen de inhoud van het pakket. De verpakking wordt weer meegenomen door de bezorger. De bezorger levert de lege herbruikbare verpakkingen af bij het pakkettensorteercentrum, klaar voor het verpakken van nieuwe producten.

 

Lees ook
Verpakking schadelijker dan last mile: dit is de oplossing

 

PostNL noemt de pilot ‘succesvol’ en kreeg positieve reacties van klanten. Het pakketbedrijf, dat recent Sandd inlijfde, verkent nu de mogelijkheden voor een tweede pilot. PostNL wil testen op grotere schaal en voor andere type producten. PostNL is niet de enige partij die werk maakt van de verpakkingsberg. Ook UPS gaat verpakkingen hergebruiken.   Amazon heeft een eigen aanpak om het aantal verpakkingen te reduceren. De e-commerce gigant gaat bestellingen bundelen.

Andere conclusies:

• De herbruikbare verpakking is gemaakt van een flexibele kunststof, met een metalen rits voor de afsluiting en een hoesje voor een adreslabel. Doordat de verpakking flexibel is wordt er tijdens

transport geen lucht vervoerd. Dit bespaart ruimte in de bestelbus en is daarom ook duurzamer.

• Wanneer een verpakking 1000 keer wordt hergebruikt  wordt er 138 gr CO2 bespaard per bezorging  doordat er geen éénmalig verpakkingsmateriaal  meer nodig is.

• De herbruikbare verpakking wordt bij bezorging direct weer meegenomen. Op deze manier zijn er minder verpakkingen nodig, en blijft de klant  niet met een lege verpakking thuis zitten.

 

podcast-e-commerce-logo

 

• Tijdens de pilot stuurde klanten hun product in een andere (oude) verpakking die ze nog in huis hadden retour. In een vervolgpilot kijken we goed naar de wensen van de consument hieromtrent

• De rol van de bezorger is essentieel voor de herbruikbare verpakking. Die rol is anders dan bij een standaard bezorging. De bezorger moet wachten tot de consument de verpakking heeft geopend en de lege verpakking weer meenemen. Dit kost meer tijd. Op andere plekken worden echter weer kosten bespaard omdat deze verpakkingen langer meegaan.

• Een volgend ontwerp van de verpakking moet goed recyclebaar zijn door het gebruik van slechts één type kunststof voor de zak en de geïntegreerde etiketenvelop. Ook wordt onderzocht

of het mogelijk is gerecycled kunststof of andere duurzame materialen te gebruiken.

 

Reageer op dit artikel