nieuws

Waslijst aan Kamervragen over opbrengst vrachtwagenheffing

Distributie 662

Een aantal Kamerleden wil opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over wat er gedaan wordt met de toekomstig opbrengst van de vrachtwagenheffing. In het regeerakkoord staat dat een aanzienlijk deel zou worden geïnvesteerd in het verduurzamen van de transportsector. De sector vreest echter dat een groot deel van de opbrengst uiteindelijk in de staatskas vloeit.

Waslijst aan Kamervragen over opbrengst vrachtwagenheffing

Daar zet de Tweede Kamer vraagtekens bij getuige de waslijst aan vragen die de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat donderdag naar de minister heeft gestuurd. De lijst is overigens anoniem, waardoor het niet duidelijk is welke fracties hierover vragen hebben gesteld De vragen volgen naar aanleiding van een dringende oproep die TLN vorig week ernstige vraagtekens zette bij de belofte van het kabinet in het Regeerakkoord om alle opbrengsten van de vrachtwagenheffing te investeren in verduurzaming en innovatie van het wegtransport. De opbrengsten kunnen onder meer helpen bij de aanschaf van (dure) elektrische vrachtwagens en het opzetten van een netwerk van snellaadpalen om de trucks te voorzien van stroom.

Accijnsinkomsten dalen

De organisatie en Evofenedex verwijten het Kabinet dat het deze belofte nu breekt met het voorstel om een deel van de opbrengsten direct in de staatskas te laten vloeien. Omdat de accijnsinkomsten zouden dalen bij invoering van de heffing, zou volgens TLN 35 tot 55 miljoen euro direct in handen komen van de staat.

Meer dan 200 vragen

Ook over andere aspecten van de trucktol hadden kamerleden tal van vragen, meer dan tweehonderd in totaal. Daardoor is het debat van afgelopen week over de kilometerheffing uitgesteld naar 6 maart. Vooralsnog staat invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens gepland voor 2023. Het gemiddelde tarief wordt waarschijnlijk vijftien cent per kilometer, waarbij schonere voertuigen minder betalen dan vervuilende.

Reageer op dit artikel