nieuws

‘Schade door truckkartel veel groter dan gedacht’

Distributie 3594

De extra kosten die bedrijven hebben gemaakt bij de aankoop van vrachtwagens door verboden prijsafspraken van truckfabrikanten is nog groter dan gedacht. Dat stelt claimorganisatie MKB-Claim na nieuwe berekeningen, uitgevoerd door een economisch onderzoeksbureau. Schade van meer dan 30.000 euro per truck – aangeschaft in de periode 1997 tot en met 2011 – is geen uitzondering.

‘Schade door truckkartel veel groter dan gedacht’

Alle grote Europese vrachtwagenbouwers deden mee aan het truckkartel dat van 1997 tot en met 2011 actief was. De Europese Commissie legde in juli 2016 MAN, DAF, Daimler, Iveco en Volvo/Renault al boetes op van rond de 3 miljard euro. Scania weigerde te schikken en kreeg een boete van ruim 880 miljoen euro.

 

Eerder werd de schade op 5000 tot 16.000 euro per vrachtwagen geschat, afhankelijk van het jaar van aanschaf en rekening houdend met wettelijke rente.  “De schade blijkt nu twee keer groter te zijn dan we dachten. Voor een gemiddeld transportbedrijf loopt de schade al snel in de tonnen. Dat geld moet terug en daar maken wij ons hard voor”, zegt Simon Zuurbier van MKB-Claim dat sinds 2016 bezig is met het vorderen van een schadevergoeding bij de truckbouwers.

Lees ook:

Truckkartel: truckfabrikanten krijgen miljardenclaim aan de broek

 

MKB Claim maakte nieuwe berekeningen

Uit nieuwe berekeningen van de organisatie blijkt dat de schade voor een truck die in 1999 voor 85.000 euro werd aangeschaft uitkomt op een bedrag van  27.350 euro inclusief wettelijke rente. De hoogte van de schade hangt af van de aankoopprijs en het jaar van aanschaf, maar schadebedragen boven de 30.000 euro per truck zijn geen uitzondering. MKB-Claim heeft een economisch bureau dit laten berekenen. Het schadebedrag werd bepaald nadat het bureau de prijs- en technische gegevens van meer dan 10.000 trucks, uit de kartelperiode en daarbuiten, inventariseerde. De meerprijs als gevolg van het kartel is vervolgens berekend met een model waarbij met factoren rekening is gehouden zoals de prijzen van rubber en staal, verkoopvolumes van trucks en (prijs)ontwikkeling in vergelijkbare markten zoals kleinere bedrijfswagens.

Groot onderzoek naar truckkartel

Het onderzoek werd geleid door dr. Svetlana Borovkova, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Voor zover bekend is het volgens de claimorganisatie voor het eerst dat er op deze schaal onderzoek is gedaan naar de schade door het truckkartel.

20.000 gedupeerde bedrijven in Nederland

In Nederland zijn er volgens de claimorganisatie op dit moment naar schatting meer dan 20.000 gedupeerde bedrijven die samen in de kartelperiode 240.000 vrachtwagens hebben gekocht of geleased.

Reageer op dit artikel