nieuws

Scania, Iveco, en Shell investeren vol in LNG

Distributie 586

Een grootschalige uitbreiding van vrachtwagens op LNG door heel Europa. Dat is het doel van het nieuwe internationale consortium.

Scania, Iveco, en Shell investeren vol in LNG

BioLNG EuroNet. Zo heeft het consortium dat de groei van LNG als brandstof voor wegtransport in heel Europa wil stimuleren. Dit doen ze door middel van nieuwe infrastructuur. Die infrastructuur moet zorgen voor succes op lange termijn en grootschalig gebruik van LNG.

2000 vrachtwagens

De consortiumleden (Shell, Disa, Scania, Osomo en Iveco) zullen elk afzonderlijk activiteiten ontplooien met als doel 2.000 meer LNG-vrachtwagens op de weg, 39 LNG-tankstations en de bouw van een Bio-LNG-centrale in Nederland. De LNG-stations zullen deel uitmaken van een pan-Europees netwerk en worden gebouwd in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en Spanje. Deze stations bevinden zich op een afstand van ongeveer 400 km van elkaar langs de belangrijkste routes in het wegennetwerk van Spanje naar Oost-Polen.

 

lng

 

“LNG is een steeds meer betaalbare brandstof voor het zware vervoer, waardoor het een steeds belangrijkere energiebron zal worden naarmate de transportsector zich ontwikkelt,” aldus István Kapitány, executive vice president bij Shell Retail.

 

Lees ook
Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

Het programma omvat vulstations, biobrandstofproductie en subsidies die allemaal noodzakelijk zijn voor innovatieve klanten om ondanks de extra initiële kosten te investeren in de vrachtwagens, stelt Jonas Nordh, director sustainable transport solutions bij Scania. “Hoewel LNG (ongeveer 20 procent verminderde CO2-uistoot) tegenwoordig breder beschikbaar is, kan biogas (meer dan 90 procent verminderde CO2-uitstoot) in toenemende mate worden gemengd met het aardgas nu de productie van biogas stijgt.” Eind oktober werd bekend dat de teruggaveregeling voor LNG wordt stopgezet in Nederland.

Reageer op dit artikel