nieuws

Groot Europees project voor zware elektrische trucks van start

Distributie 525

Het Europese Interreg project Electric Green Last Mile begint een pilot met zeven volledig elektrische 44 ton zero-emissietrucks. Het is de eerste test in Europa van deze omvang met zware elektrische , inclusief de nieuwe standaard voor ultrasnel laden bij zwaar transport.

Groot Europees project voor zware elektrische trucks van start

Samen met de provincie Limburg en de deelstaat Nordrhein Westfalen presenteerde het projectteam afgelopen donderdag het programma, de truck en de laadinfrastructuur op het Ministerie van Economie, Innovatie, Digitalisering en Energie in Düsseldorf. Fabrikant Framo onthulde een het pre-model van de e-truck met Interreg voorzitter Michiel Scheffer en minister Pinkwart van Noordrijn-Westfalen.

Verduurzamen transportsector

Het Europese Europese project genaamd ‘electric Green Last Mile’ (eGLM, waarvoor de eerste plannen vorig jaar februari werden onthuld, richt zich op zware distributie, in korte rondes van maximaal 150 kilometer in de regio van de Europese logistieke hotspots Venlo en Duisburg.  Tijdens het project zullen de elektrische trucks en laadinfrastructuur worden getest en gemonitord. Op gebied van techniek maar ook op inzet. Dit wordt in samenwerking gedaan met de Hogeschool Fontys en de FH Aachen. De resultaten zullen worden gedeeld om zo bij te dragen aan de versnelling van het verduurzamen van de transportsector.

Schoolvoorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking

Volgens Michiel Scheffer, voorzitter van het Comité van Toezicht Interreg Deutschland-Nederland en gedeputeerde Economie, Innovatie en Europa van de provincie Gelderland is dit project het schoolvoorbeeld van hoe open grenzen Nederlands-Duitse innovaties kunnen stimuleren. “Met het eGLM project bieden we een slimme en schone oplossing voor het vrachtvervoer van de toekomst. Goed voor de economie, goed voor het milieu.”

Investering in oplaadinfra

Joost van den Akker, gedeputeerde Economie en Kennisinfrastructuur van de provincie Limburg, zegt dat in het project de trucks en hun optimale gebruik centraal staan. “Daarom wordt gestart met dedicated gebruik van de trucks door de projectpartners, waarna gedurende het project het sharing-aspect wordt ontwikkeld. De investeringen in elektrische vrachtwagens zijn anno 2018 nog hoog voor bedrijven. Het gemeenschappelijk investeren in oplaadinfra is een extra horde die eGLM zal wegnemen.”

Betere bezettingsgraad realiseren

De projectpartners zijn actief in de regio Venlo-Duisburg: Samskip, Meulenberg, CTV, Köppen, Große Vehne, Smurfit Kappa, BCTN, Liof, Fier Automotive & Mobility. Ze krijgen door deelname in het project een voorsprong bij het testen en toepassen van elektrische vrachtwagens en nieuwe logistieke modellen voor een betere bezettingsgraad.

E-trucks in loop 2019 opgeleverd

De e-trucks worden in de loop van 2019 geleverd en in gebruik genomen, voornamelijk voor regionaal transport. Ze gaan rijden in de regio Venlo-Duisburg. De ultrasnelle laadstations komen op strategische locaties te liggen.

Reageer op dit artikel