nieuws

Micro magazijnen en kleine voertuigen hebben de (last mile) toekomst

Distributie 411

Last mile van de toekomst is kleiner, slimmer, duurzamer. UPS en Renault investeren fors in deze ontwikkeling. Hoewel er stappen worden gemaakt, moet er nog genoeg barrières worden neergehaald.

Micro magazijnen en kleine voertuigen hebben de (last mile) toekomst

De last mile processen zijn nog steeds te traag, te weinig gestandaardiseerd en te gefragmenteerd. Bovenal is er een gebrek aan ruimte voor microdepots. Dit is de conclusie van de VISIONmobility lezing ‘last mile delivery made easier’.

Hypermotion

Renault, UPS en start up Rytle gaven hun visie op de last mile. Dat deden ze op dag twee van de Hypermotion beurs in Frankfurt. Beurs is misschien niet het goede woord voor de nieuwkomer. Beter is wellicht kennisplatform. Want kennis delen staat voorop. Vooral via tientallen conferenties en seminars. Hypermotion, het nieuwe platform voor de verkeers-, logistiek- en transportbranche, wordt deze dagen voor de tweede keer gehouden.

 

last mile

 

Hypermotion concentreert zich op het snijvlak logistiek, mobiliteit, infrastructuur, verkeer en transport. Omdat de grenzen tussen de diverse specialismen vervagen ontstaan er intelligente verkeersystemen. Systemen die nodig zijn om onder meer de stad leefbaarder en duurzamer te maken.

Last mile oplossingen

UPS, Renault en Rytle doen dat op hun beurt door de introductie van slimmere, schonere en kleinere voertuigen. “We hebben dringend andere voertuigen nodig – ze moeten kleiner, meer genetwerkt, flexibeler, meer elektrisch aangedreven en uiteindelijk zelfs meer autonoom zijn”, was de boodschap van Michael Borner, directeur van de divisie lichte elektrische voertuigen bij Renault. Reden: de alsmaar groeiende e-commerce en dus de toenemende verkeersdruk.

 

Lees de blog
Last mile problematiek vraagt om een integrale aanpak

 

De Franse autofabrikant laat het niet bij woorden. Zo lanceerde de automaker op recent nog de EZ Pro, Een combinatie van een trein, kluizensysteem en de mens. De EZ-Pro volgt op de eerder gepresenteerde EZ-Go, een autonoom en elektrisch stukje stadsvervoer voor personen. Renault is ook een van de pioniers van elektrisch aangedreven bestelwagens met de Twizy Cargo, Kangoo Z.E. en Master Z.E. In 2019 komt daar de Zoe Cargo bij.

 

 

last mile

 

 Innovatieve vrachtfiets

UPS op zijn beurt investeert in microdepots en vrachtfietsen. De mondiale pakketreus werkt nauw samen met start up Rytle dat 20 maanden terug met een inovatief last mile concept op de markt kwam. Micro magazijnen zijn de basis van het concept dat de stad moet ontzien van grote, zware, vervuilende bestelwagens. Rytle, onderdeel van Krone, heeft een elektrisch aangedreven vrachtfiets ontwikkeld dat een rolcontainer met een inhoud van 1,5 kubieke meter kan vervoeren. Ook een pallet behoort tot de mogelijkheden.

 

Lees ook
‘LEVV’s kunnen 10 tot 15 procent van bestelautoritten vervangen’

 

Deze container wordt door de berijder opgepikt bij een micromagazijn, een 10 ft container, dat aan de rand van de stad staat of in de stad. De container biedt ruimte aan 9 rolcontainers. De rolcontainer kan zonder hulp van een extern machine op de fiets worden geplaatst; daarmee onderscheidt het systeem zich van bijvoorbeelde de Cubicycle van DHL, aldus Kristian Schopka van Rytle.

Werk aan de winkel

Rytle heeft door een contract met UPS een grote vlucht genomen, maar er moet nog  veel gebeuren om het systeem echt van de grond te krijgen; Aan de ene kant moeten bedrijven hun logistieke processen aanpassen aan de nieuwe vormen van levering. Maar bovenal moeten politici meer aandacht besteden aan het potentieel van de bezorging van vrachtfietsers. “De steden moeten zich ook openstellen.” Hij doelt onder meer op infrastructurele aanpassingen (meer ruimte) en regelgeving. Datzelfde geldt voor de consument. Nederlanders kiezen het minst voor groene bezorgopties. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse, Britse en Franse online shoppers.

 

 

HYPERMOTION

 

 

Klaus Stodick, specialist in stadslogistiek bij UPS, beaamt de langzame aanpassing bij steden. In Frankfurt bijvoorbeeld duurde het 18 maanden voordat UPS kon testen.  “Je hebt te maken met zeven verschillende afdelingen, dat vertraagt ​​enorm.” Hij ziet echter ook een duidelijke leercurve bij de gemeenten door de toenemende druk van duurzaamheid. “We worden proactief benaderd.”
Ook in Nederland wordt op kleine schaal getest met het systeem. Onder meer in Amsterdam. Zwolle en Groningen hebben ook interesse getoond in de techniek, aldus Schopka.

Reageer op dit artikel