nieuws

‘Geopolitieke spanningen drukken groei mondiale transportsector’

Distributie 552

Internationale transportbedrijven zien geopolitieke onzekerheden en de Brexit als de grootste bedreiging voor verdere groei. Daarnaast zullen technologie en automatisering sterk de toekomst van het wegtransport bepalen.

‘Geopolitieke spanningen drukken groei mondiale transportsector’

Deze conclusie trekt de internationale brancheorganisatie IRU in een onderzoek onder 450 transport en logistiek bedrijven uit Europa, Azië en de Golfstaten. Van de ondervraagde wegtransporteurs maakt 57 procent zich grote zorgen over escalatie van handelsoorlogen en de groeiende onzekerheid vanwege de Brexit. Het risico op een wereldwijde recessie en de uitdaging om bij te blijven met de veranderende wensen van de klant wordt door 52 procent van de transportbedrijven als bedreiging gezien.

Technologische innovaties van cruciaal belang

In het licht van geopolitieke en economische onzekerheid zal technologie gedreven innovatie van cruciaal belang zijn om deze uitdagingen in de sector aan te gaan. Dit onderwerp staat bovenaan de agenda van het IRU World Congress, een nieuw wereldwijd evenement voor transport, logistiek en mobiliteit dat deze week plaats vindt in Muscat, Oman.

Autonome trucks binnen tien jaar

De transportbedrijven verwachten verder dat technologische ontwikkelingen noodzakelijk zijn voor een toekomstbestendige sector. Ze zijn daarbij zeer optimistisch in hun verwachtingen. Maar liefst 76 procent verwacht autonome trucks op de weg binnen tien jaar. 29 procent verwacht zelfs dat dit al realiteit is binnen vijf jaar. Dat leidt volgens hen vooral tot grote voordelen als het gaat om productiviteitsgroei (50 procent) en het verlagen van kosten (19 procent).

Kosten en investeringen grootste uitdagingen

Lees hier het rapport van de IRU

Lees hier het rapport van de IRU

Transportbedrijven en logistiek dienstverleners geloven dat het primaire voordeel van automatisering de productiviteit zal verhogen (50 procent), gevolgd door kostenbesparingen (19 procent). Belemmeringen voor het overnemen van technologie blijven bestaan transportbedrijven noemen als grootste uitdagingen bij het overnemen van technologiegedreven innovatie kosten en investeringen (71 procent), gevolgd door een beperkt inzicht in het scala aan opkomende technologieën die beschikbaar zijn (50 procent).

Volgens Umberto de Pretto, Managing Director van IRU, raakt het wereldwijde transportsysteem de levens van alle zeven miljard mensen op aarde, van het voedsel dat we eten tot de consumptiegoederen die we kopen. “Het is misschien niet verrassend dat veel van de problemen waarmee de huidige maatschappij kampen door vervoersbedrijven ook als hun grootste uitdaging wordt beschouwd, waaronder enkele van de hoofdthema’s die de internationale agenda domineren, waaronder geopolitiek, handel en het milieu.”

Reageer op dit artikel