nieuws

Platooning: Rotterdamse haven test de impact

Distributie 1127

Platooning komt er aan, maar hoe is het om in konvooi te rijden? Wat zijn de technische en praktische gevolgen van rijden in konvooin? Deze vragen en meer moeten beantwoorden worden tijdens de Experience Week Connected Transport. Dinsdag was het de beurt aan de Rotterdamse haven.

Platooning: Rotterdamse haven test de impact

Het geheim achter voorsprong krijgen is beginnen, zei Mark Twain lang geleden. En dat is precies wat de sector transport en logistiek mee bezig is als het gaat om platooning tijdens de Experience Week Connected Transport. Wachten totdat de platoonings vrachtwagens beschikbaar zijn, doet men niet. Er wordt volop verder getest; met name op de gevolgen van de techniek platooning op de keten.

Geen stap terug

In tegenstelling tot Europese truck platooning test 2 jaar terug wordt niet gereden op basis van cooperative adaptive cruise control (systeem waarbij de vrachtwagen nagenoeg zelf rijdt) maar via adaptive cruise control. De trucks van de deelnemende transporteurs in deze test (Jan de Rijk, Starmans, Overbeek en De Rijke) zijn voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC), een systeem dat een constante snelheid aanhoudt en automatisch snelheid mindert als een voorliggend voertuig vertraagt. Zeker geen stap terug, meent Bob Dodemont van het Havenbedrijf. “Platooning gaat niet alleen om de techniek in de trucks alleen. Dat die trucks nog niet beschikbaar zijn, wil dan ook niet zeggen dat je niks kunt doen.”

 

 

 

 

In de Rotterdamse haven bij ECT worden daarom de gevolgen van platooning getest op onder meer het ‘gate in’proces. Wat betekent de ‘entry’ van meerdere vrachtwagens en dus containers tegelijk voor de systemen?

Slimme verkeerslichten

Iedere truck is ook voorzien van systemen die het gehele konvooi veilig over kruispunten geleiden. Slimme verkeerslichten (VRI’s)  op kruispunten detecteren het konvooi in een vroeg stadium, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer. Ook dit systeem werd getest rondom het havengebied.

 

 

platooning

 

Bandenspanning meten en platooning

Ook een bandenspannings meetsysteem op de Van Brienenoordbrug werd onderworpen aan het konvooi. Waarom? “De Experience Week gaat ook om digitalisering en het bundelen van innovaties om doorstroming te verbeteren. Daar past bandenspanning bij, want je kunt platoonen, maar als er 1 truck een klapband krijgt, valt er niks te platoonen”, aldus Robbert Janssen van TNO. Een andere proef op de Van Brienenoordbrug die werd uitgevoerd dinsdag is de kwaliteit van bruggen en wegen. TNO test via metingen welke gevolgen het verkeer heeft op de staat van de weg en de brug. Het doel is een volwaardig meetsysteem te ontwikkelen dat ook de impact van platooning kan meten.

Regelgeving punt van aandacht

De deelnemende logistieke dienstverleners en transporteurs waren enthousiast over de proef. Betere verkeersveiligheid, brandstofbesparing en de oplossing voor het chauffeurstekort worden als belangrijke argumenten genoemd. Maar hoe zit het met de regelgeving. Dat zou weleens een belangrijke bottleneck kunnen worden, merkte 1 van de deelnemende bedrijven op.  Die vraag moet nog beantwoord worden.

Minister onderstreept belang en samenwerking

Een andere vraag: wat gebeurt er na deze week? Platooning zal onder de aandacht blijven van de sector en het ministeire van Infrastructuur en Waterstaat, zo werd duidelijk uit de presentatie van onder meer Dirk Jan de Bruijn van het ministerie. De komende jaren werkt het ministerie aan het project met de werktitel  Ursa Major Neo wat platooning verder moet ontwikkelen. Cora van Nieuwenhuizen, minister Infrastructuur en Waterstaat is enthousiast over de techniek en de aanpak: “We lopen nu voorop als het gaat om nieuwe technieken. We hebben veel kennis in huis en onze infrastructuur is geschikt om nieuwe technieken toe te passen. Daarbij is het belangrijk dat de overheid met de markt samenwerkt. Want dit moet je echt samen doen. Als voorbeeld noem ik Partnership Talking Traffic. Daar werken regio’s, bedrijven en het ministerie van IenW samen, onder andere aan de landelijke introductie van intelligente verkeerslichten. We hebben inmiddels al 800 van die verkeerslichten in ons land.”

Reageer op dit artikel