nieuws

Meer ritten Nederlandse trucks van en naar UK

Distributie 1160

Europese vrachtauto’s reden in 2017 bijna 3,5 miljoen keer van en naar het Verenigd Koninkrijk. Van die ritten werden er 237 duizend gemaakt door Nederlandse vrachtauto’s. Dat was 1,8 procent meer dan in 2016. Dit meldt het CBS.

Meer ritten Nederlandse trucks van en naar UK

Buitenlandse vrachtauto’s maakten vorig jaar minder ritten met goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Ten opzichte van 2016 daalde het aantal met 4,3 procent. Nederlandse vrachtauto’s maken daarentegen, na Britse, Poolse en Ierse, de meeste ritten van en naar het Verenigd Koninkrijk. De stijging van het aantal beladen ritten van Nederlandse vrachtauto’s komt geheel voor rekening van de ritten tussen het Verenigd Koninkrijk en landen buiten Nederland. Vanuit en naar Nederland daalde het aantal ritten in 2017 met 1,4 procent.

Meeste ritten naar Ierland

Ierland was in 2017 de belangrijkste bestemming van Europese vrachtauto’s voor goederen uit het Verenigd Koninkrijk, met een aandeel van ruim 26 procent. Op het Europese vasteland waren dat Frankrijk en Duitsland, met een aandeel van respectievelijk bijna 17 en ruim 13 procent. Nederland was de vierde bestemming van Europese vrachtauto’s die met goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk vertrokken.

Lees ook: Brexit: Ierland heeft behoefte aan Nederlandse logistieke kennis

 

Meer vervoer vanuit MOE-landen

Vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europese landen vervoeren steeds meer goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Tussen 2008 en 2017 is het aandeel vervoerd gewicht verdubbeld van 22 procent tot 44 procent. Van elke 10 ritten met goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk werden er in 2017 4 gemaakt met een vrachtauto uit Midden- en Oost-Europa.

 

Lees ook: Eerste importaangifte in nieuw douanesysteem UK een feit

 

Bilateraal transport

Het grensoverschrijdende wegvervoer door Europese vrachtauto’s van en naar het Verenigd Koninkrijk bestaat voor bijna twee derde uit bilateraal transport, waarbij de goederen van of naar het eigen land worden getransporteerd. Voor Nederlandse vrachtauto’s lag dit aandeel met 70 procent van het vervoerde gewicht hoger dan gemiddeld. Vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa vervoeren juist meer van en naar andere landen dan het eigen land. Van alle goederen die vrachtauto’s uit MOE-landen in het Verenigd Koninkrijk in 2017 hebben geladen en gelost, was 29 procent afkomstig uit of bestemd voor eigen land.

Voorbereiden op Brexit

Deze CBS-cijfers benadrukken dat een goede voorbereiding voor de Brexit een vereiste is om straks nog onbezorgd goederen te kunnen vervoeren naar het Verenigd Koninkrijk. Bedrijven dienen zich op tijd te melden bij de douane. Doe ze dat niet, dan kunnen ze na de brexit eind maart geen handel drijven met de UK. Evofenedex luidde al de noodklok over het feit dat er te weinig douane specialisten en declaranten zijn om straks alle documentatie op orde te krijgen.

Lees ook: Douanesoftware aanschaffen? Hier moet je op letten!

Reageer op dit artikel