nieuws

Bezorgers PostNL dreigen met acties Sinterklaas

Distributie 1391

Het rommelt weer bij PostNL. Zelfstandige pakketbezorgers willen betere vergoedingen. Ze dreigen met acties rondom de feestdagen.

Bezorgers PostNL dreigen met acties Sinterklaas

Kinderen die rondom Sinterklaas met smart wachten op een pakje, kunnen weleens bedrogen uitkomen. Zelfstandige pakketbezorgers die aangesloten zijn bij belangenvereniging BVPD dreigen met acties rondom het sinterklaasfeest.
De onderaannemers eisen betere vergoedingen van opdrachtgever PostNL. Een strijd die al lange tijd wordt gevoerd, maar zonder resultaat. De onderhandelingen zijn stuk gelopen. Acties is volgens de belangenvereniging nu de enige optie. “De ‘race to the bottom’ van de pakketreuzen is slecht voor de werknemers, slecht voor de zelfstandige pakketondernemers en slecht voor de consument die op goede bezorging rekent”, zegt BVPD-voorzitter Willem Snel in een persbericht.

 

Lees ook
Wat is er aan de hand bij PostNL?

 

BVPD kondigt stiptheidsacties aan. De gevolgen voor PostNL en de consument zijn onbekend, maar kunnen groot zijn aangezien de belangenvereniging 150 leden en 2500 bezorgers telt. PostNL heeft zelf 1400 bezorgers in dienst. Dagelijks zijn er 3500 bezorgers op pad namens PostNL.

Reactie PostNL

PostNL zegt een reëel en concurrerend tarief te betalen. Het bedrijf laat weten dat het uitgangspunt is iedereen te laten meeprofiteren de groei in de pakketmarkt. “Ook voor onze ondernemers kunnen we dat waarmaken. In de afgelopen tweeënhalf jaar is ons tariefmodel voor ondernemers met meer dan 14% gestegen. We hebben per 1 juli 2018 ons tariefmodel aangepast, waardoor de gemiddelde omzet per uur voor de meeste ondernemers met minstens 3% omhoog is gegaan. En het tariefmodel wordt per 1 januari 2019 opnieuw aangepast vanwege stijging van de CAO-kosten (indexatie)”, aldus woordvoerder Tahira Limon.

PostNL zegt in gesprek te blijven met haar ondernemers en de BVPD en is optimistisch over een goede afloop. “We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing kunnen komen, zodat consumenten hun pakketten blijven ontvangen.”

 

 

 

Reageer op dit artikel