nieuws

APM Terminals start directe railverbinding met Venlo

Distributie 635

APM Terminals heeft een rechtstreekse spoordienst opgezet tussen de terminal op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam en de Cabooter-terminal in Venlo. In totaal worden drie treinen per week op deze terminal geladen en gelost. De lading bevat zowel import als export. APM gaat de treinen zelf als vervoerder afhandelen.

APM Terminals start directe railverbinding met Venlo

Daarmee verdubbelt het aantal treinverbindingen vanuit Rotterdam naar de terminal van Cabooter: er rijden al drie treinen per week vanaf European Gateway Services van ECT. “Deze shuttle naar Venlo draagt bij aan een snellere afvoer van containers vanuit Rotterdam het achterland in,” zegt Roy de Haan van APM Terminals. “Venlo is een belangrijke logistieke hub. En met de nieuwe railterminal op komst is ook de toekomstige groei van dit soort verkeer zeker gesteld.”

Bijdrage aan modal shift

Volgens directeur Hans Cabooter van de Cabooter Group uit Venlo draagt deze treinverbinding bij aan de modal shift. “Eenheden hoeven niet over de weg maar kunnen per spoor doorkomen. Hiermee groeit het aantal spitsmijdingen in de omgeving van Rotterdam. Voor Venlo is dit een versterking van de toch al sterke logistieke positie die Venlo heeft.” APMT op Maasvlakte II opende in 2015 en is in staat om de grootste containerschepen te behandelen. De capaciteit is 2,7 miljoen TEU.

Samenwerking Cabooter en ECT

In juni begon Cabooter ook een samenwerking met ECT om het railvervoer van en naar Venlo beter te kunnen afhandelen. De treinen van  European Gateway Services (EGS), een onderdeel van ECT, maken sindsdien ook gebruik van de terminal van de Cabooter Group in Venlo. In totaal rijden er drie treinen per week van en naar deze terminal. De lading betreft zowel import als export. De samenwerking zorgt voor een uitbreiding van de terminalcapaciteit in Venlo. De huidige terminal van ECT , Hutchison Ports Venlo, krijgt hierdoor meer ruimte om containers af te handelen.

 

Reageer op dit artikel