nieuws

Tony’s Chocolonely realiseert klimaat neutrale zeevracht

Distributie 834

Het verduurzamen van het transport over zee. Chocolademerk Tony’s Chocolonely lijkt daarin te slagen met hulp van het GoodShipping Program. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Tony’s Chocolonely realiseert klimaat neutrale zeevracht

40 ton CO2-emissie reductie. Dat zijn de eerste cijfers van het GoodShipping program waar Tony’s Chocolonely zich bij heeft aangesloten. Het chocolademerk is er volgens het duurzaamheidsprogramma er in geslaagd samen met 4 andere deelnemers (Dopper, Blygold, Magic Marine en Mystic) die reductie te bewerkstelligen. Ook de uitstoot van roet en zwavel zijn tot nul teruggebracht of sterk gereduceerd.

Duurzaam transport zee

Het GoodShipping Program biedt bedrijven een gemakkelijke en transparante manier om grip te krijgen op hun CO2 footprint van zeevracht door de zware stookolie, als de meest vervuilende brandstof ter wereld, te vervangen door geavanceerde, duurzame marine biobrandstof.
Het GoodShipping Program is een initiatief van GoodFuels Marine, dat zeevrachteigenaren de controle geeft over de CO2 uitstoot van het transport over zee van hun goederen of grondstoffen. Verwacht wordt dat de CO2-emissies van scheepvaart met 50 tot 250 procent zullen toenemen tot 2050. De internationale scheepvaart is niet meegenomen in het Parijs Klimaatakkoord; het is dus aan de industrie zelf om in actie te komen.

 

Lees interview met SC manager Tony’s Chocolonely
‘Iedereen moet happy zijn in de hele keten’

 

Klimaatneutraal

Containerrederijen zijn de afgelopen tien jaar weliswaar efficiënter geworden, maar verduurzaming blijft uit. Zeevrachttarieven zijn historisch laag, wat het uitfaseren van goedkope stookolie in de weg staat. “Met onze aanpak worden de containers op een klimaatneutrale manier vervoerd, en worden daarnaast lokale emissies, zoals roet en zwavel, sterk gereduceerd”, aldus Isabel Welten van GoodShipping Program. De programmaleiders verwachten binnenkort een paar grote namen te kunnen toevoegen aan het plan.

Vendor Managed Inventory

Tony’s Chocolonely  werkt op diverse manieren aan het verduurzamen van de supply chain.  Concepten als VMI (Vendor Managed Inventory) zijn ingevoerd en helpen om behalve transparantie ook zeker te zijn van efficiency en schaalbaarheid. Zo bleek tijdens een Logistiek Live bijeenkomst begin dit jaar. 

 

Reageer op dit artikel