nieuws

Rabobank: hoogconjunctuur helpt transport en logistiek niet

Distributie 1095

Ondanks de ingezette omzetstijging lopen de rendementen terug. Hierdoor komt de verduurzaming van de markt in het gedrang. De Rabobank uit deze zorgen om de sector in de halfjaarlijkse transportupdate.

Rabobank: hoogconjunctuur helpt transport en logistiek niet

Volgens de bank is het opvallend dat steeds meer ondernemers in de sector het financieel moeilijk hebben. “Als het zo doorgaat, zal het aantal faillissementen in de transport en logistiek verder stijgen”, aldus Henry Steenbergen, sectorspecialist transport en logistiek Rabobank.

Rendement wegtransport daalt

De afgelopen twee jaar is sprake van omzetgroei binnen de wegtransport. De totale omzet in het wegvervoer is in het eerste kwartaal van 2018 ten opzichte van een jaar eerder met 5,2 procent gestegen. Daarvan wordt 2,3 procent verklaard door prijsstijgingen van transport. Als we de toename van de brandstofkosten buiten beschouwing laten, dekt de prijsstijging 3,7 procent van de kosten. De totale marge neemt dus met 1,4 procent af. Voor ondernemingen die hun brandstofkosten niet volledig kunnen doorbelasten aan de klant is het tekort nog groter.

Personeelstekort doorberekenen

Een tweede uitdaging is volgens de Rabobank de krapte op de arbeidsmarkt. Ondernemers weten het personeelstekort nog onvoldoende door te berekenen in hogere prijzen. Terwijl de (loon)kosten wel gestegen zijn. Vooral in tenders blijven de prijzen gewoonweg te laag. Al met al doet de sector als geheel dus meer voor minder, vindt de Rabobank.

Lees ook: Structureel tekort logistiek professionals houdt aan

 

Digitale transformatie

Het verbeteren van marges en het oplossen van het personeelstekort kan niet zonder verdere digitalisering. Veel gehanteerde werkwijzen in de logistiek zijn al tientallen jaren onveranderd, meent de Rabobank. Hierdoor zijn papieren laadbrieven, pakbonnen, in- en uitslagscans nog steeds heel gebruikelijk. Digitalisering is het middel om processen te optimaliseren, kosten te besparen en kwaliteit te verbeteren. Een nieuwe balans tussen proces, mens en techniek is meer dan nodig.

 

Lees ook: Logistiek 4.0: Bent u er klaar voor?

 

Verduurzaming vraagt om investering

Grote investeringen in duurzame transportmiddelen zijn moeilijk terug te verdienen vanwege de lagere marges. De exploitatiekosten van deze transportmiddelen zijn twee tot drie keer hoger ten opzichte van de huidige bestelbussen en vrachtwagens. Om verduurzaming te bereiken, zal dit in de prijs berekend moeten worden. En dient de overheid de transitie naar meer duurzaam transport (deels) te faciliteren. Pas dan bereiken we een verschuiving in de markt.

 

Lees ook: Topsector krijgt extra geld voor duurzaam transport

 

 

Reageer op dit artikel