nieuws

Nederlanders gaan niet massaal voor groene last mile

Distributie 1387

Het merendeel van de online shoppers is bereid om extra te betalen voor een duurzame bezorgmethode. Nederlanders kiezen het minst voor groene bezorgopties. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse, Britse en Franse online shoppers.

Nederlanders gaan niet massaal voor groene last mile

Het onderzoek,  dat is uitgevoerd door B2C Europe,  gaat over het effect van de toenemende e-commerce op het milieu en verkeer. 75 procent van de respondenten geeft aan best langer te willen wachten op de bezorging van een online bestelling wanneer de impact op het milieu minder wordt. Meer dan de helft van de bevraagde online shoppers (60%) wil meer betalen voor duurzame bezorgmethoden. Als wordt uitgelegd dat een korte levertijd gepaard gaat met meer verkeer en CO2-uitstoot kiest nog maar 10 procent voor een express levering (binnen 1 of 2 dagen). 43 procent gaat voor de meest groene bezorgoptie van 6 tot 8 dagen. De standaard levering van 3 tot 5 dagen, daarvoor kiest 42 procent. Franse online shoppers zijn het meest bereid om voor een groene bezorgoptie te gaan (50 %) in vergelijking met Nederlanders (36%) en de UK (40%).

 

Bewust van impact korte levertijd

 

Duurzame verpakking

Driekwart van de Nederlandse consumenten is bereid statiegeld te betalen voor verpakkingen. Op dit punt ligt de bereidheid tot betalen lager dan bij de Franse en Britse respondenten met respectievelijk 58 en 46 procent. Drie op de vier deelnemers aan het onderzoek geeft aan het afgelopen jaar verpakkingen te hebben ontvangen die veel groter zijn dan het bestelde product. Vier op de tien zou extra willen betalen voor duurzame verpakkingen.

 

Lees ook: E-Logistics: de last mile maakt het verschil

 

Ondanks de gebleken bereidwilligheid blijkt er nog veel te schorten aan de kennis van consumenten over de impact van het leveren van pakketjes op milieu en verkeer, volgens B2C Europe. Zo is 58 procent van de respondenten zich er niet van bewust dat een kortere bezorgtijd een zwaardere aanslag op het milieu vormt dan een langere bezorgtijd.

Consumenten laten zich sturen

Uit eerder onderzoek van Tatjana Mirosnicenko blijkt dat consumenten zich wel degelijk laten sturen in het kiezen van een ‘groen’ tijdslot voor het leveren van online boodschappen. “Door het voor klanten makkelijk te maken om hun aankoop te delen op social media zoals Twitter of Facebook, zie je dat ze dit makkelijk gaan delen. De groep die tijdens mijn onderzoek met een financiële incentive werd gestimuleerd om een tijdslot te kiezen was iets minder actief in het delen via social media, terwijl de groep met de ‘groene’ incentive hiertoe wel meer geneigd was.” Mirosnicenko won een duurzaamheidsprijs voor haar onderzoek.

Het volledige onderzoeksrapport van B2C Europe is hier te downloaden.

Reageer op dit artikel