nieuws

Bleiswijk wil CO2-neutrale railterminal aan de A12

Distributie 783

Ondernemers uit onder andere de glastuinbouw, logistiek en transport willen een roll-on roll-off railterminal realiseren langs de snelweg A12 bij Bleiswijk. Bijzonder aan het plan is volgens de initiatiefnemers dat de Holland Rail Terminal (HRT) de eerste volledig klimaat neutrale railterminal ter wereld worden.

Bleiswijk wil CO2-neutrale railterminal aan de A12
Voorbeeld van een overslagsysteem bij een railterminal. Bleiswijk wil als eerste een CO2-neutrale railterminal realiseren aan de snelweg A12.

De ondernemers die zich hard maken voor de komst van de ‘groene’ railterminal hebben zich verenigd in het consortium Holland Rail Terminal. Bedrijven die hieraan deelnemen zijn onder andere logistieke dienstverleners Samskip Van Dieren, Visbeen, Stenaline en Gistworld. Aan de verladerskant nemen Combilo, Horticoop, Anthura, Bunnik Plants, Ammerlaan deel en andere bedrijven zoals Royal Lemkes en extern adviesbureau Railbrokerz.

Eerste klimaatneutrale railterminal

De HRT kan volgens de deelnemers aan de joint venture de eerste klimaatneutrale railterminal wereldwijd worden. De bedoeling is om deze klimaatneutrale vervoersketen te realiseren met een elektrische trein, elektrisch voor- en natransport en elektrische koeling, waarbij de benodigde energie duurzaam wordt opgewekt. Daarbij gaat het om een roll-on roll-off terminal, geschikt voor alle type trailers, waardoor snel laden en lossen mogelijk is, belangrijk bij geconditioneerde producten.

 

 

Lees ook:

A12 Corridor: ‘concurreren met gevestigde logistieke hotspots’

 

Tachtig procent CO2-reductie

Uit een haalbaarheidsonderzoek naar de HRT, dat Railbrokerz in 2016 deed, blijkt dat elektrisch railtransport ongeveer tachtig procent CO2-reductie oplevert ten opzichte van wegtransport. Als ook het lokale transport, de overslag en de koeling volledig elektrisch worden, is de CO2-besparing nog veel groter. “Met een elektrische trein, elektrische vrachtafhandelingen en elektrisch voor- en natransport heb je een volledig CO2-neutrale keten. Dus een bio-tomaat komt ook bio op je bord”, stelde directeur Mark Remie van Railbrokerz destijds in een toelichting op het onderzoek.

Alphen aan den Rijn is ook kandidaat

Op dit moment doet de provincie Zuid Holland nog onderzoek naar een geschikte vestigingslocatie voor een railterminal in de provincie. Bleiswijk is overigens naast Alphen aan de Rijn en Rotterdam één van de locaties die onderzocht wordt. Binnenkort is het eindrapport van het onderzoek gereed. Voorlopige resultaten wijzen er inmiddels op dat partijen een voorkeur hebben voor logistieke hotspot Bleiswijk (deel uitmakend van de A12 Corridor). Deze gemeente, onderdeel van Lansingerland, ligt gunstig in het glastuinbouwgebied waardoor hoge volumes en een constante goederenstroom gegarandeerd kunnen worden.

Retourstromen zijn verzekerd

Vanuit de railterminal kunnen straks de Duitse, Scandinavische, Oostenrijkse, Zuid-Europese en Chinese markten van (vers)product worden voorzien en zijn retourstromen verzekerd. Deze maand is het rapport klaar en volgt een overleg met de provincie en de onderzoekbureaus om dit rapport te bespreken. Aansluitend wordt een principebesluit genomen. Het college van B & W van Lansingerland, waar Bleiswijk deel van uitmaakt, heeft eind vorige week haar volledige steun uitgesproken voor de HRT.

Reageer op dit artikel