nieuws

Bestuurders bedrijfswagens rijden te hard en minder zuinig

Distributie 1172

Bestuurders van bedrijfswagens rijden structureel te hard. Ook letten ze niet goed op het verbruik van hun wagen. Niet handsfree bellen is een ander veel voorkomende overtreding.

Bestuurders bedrijfswagens rijden te hard en minder zuinig

Het aantal bedrijfswagens groeit, mede door de oprukkende e-commerce, fors. De teller staat inmiddels op 883.000 in Nederland. Naast het aantal bedrijfswagens op de weg, neemt ook het aantal bekeuringen toe.

Onderzoek

Reden voor Verizon Connect, voorheen Fleetmatics, om uit te zoeken hoe dit zit. Uit het onderzoek onder 816 Nederlandse bestuurders van bedrijfsvoertuigen, blijkt dat de chauffeurs van bedrijfswagens er niet altijd een nette rijstijl op na houden, concludeert Jan Willem Doornbos, Marketing Manager bij Verizon Connect Bestuurders van bestelbusjes blijken vooral vaak haast te hebben. Meer dan de helft (55,8 procent) rijdt buiten de bebouwde kom weleens te hard. Binnen de bebouwde kom ligt is dat 37,3 procent.

Onwetendheid chauffeurs

Een goede reden voor te hard rijden, is er vaak niet. Ze hebben het simpelweg niet in de gaten (44,1 procent) of passen zich aan aan het overige verkeer (42,2 procent). Naast te hard rijden, trekken vier op de tien (40,8 procent) snel op bij verkeerslichten – dat is 8 procentpunten meer dan in 2017. Ten slotte gebruiken bijna drie op de tien (28 procent) hun telefoon niet altijd handsfree tijdens het rijden.

Maatregelen tegen asociaal rijgedrag

Een derde van de bestuurders (33,3 procent) heeft weleens een boete gekregen vanwege zijn rij- of parkeergedrag. Busjes met de bedrijfsnaam er op werkt wellicht beter preventief. 68,3 procent van de ondervraagden is dan namelijk extra bewust van het rijgedrag. Beloning is een andere manier. Doornbos: “Daarvoor moeten ze wel weten hoe bestuurders rijden. Een hulpmiddel als een voertuigvolgsysteem geeft hier een goed inzicht in.

 

Lees ook
In vijf stappen naar een nieuw TMS

 

Vooralsnog gebruiken werkgevers zo’n systeem alleen voor het registreren van het aantal gereden kilometers (42,4 procent) of om de verbruikte brandstof bij te houden (25,6 procent). Ook de gereden routes zijn via een gps-tracker te volgen (30,4 procent van de werkgevers doet dat momenteel).

Rijgedrag controleren geen probleem

Vinden werknemers dat geen probleem? Het merendeel niet: nog geen drie procent staat negatief tegenover een volgsysteem. 66,7 procent zegt het prima te vinden als zijn werkgever het rijgedrag zou controleren. Omdat ze zelf ook graag willen weten of ze veilig rijden, bijvoorbeeld (61,4 procent). Of omdat ze het een fijne gedachte vinden dat onverantwoord rijdende collega’s aangesproken kunnen worden op hun rijgedrag (49 procent).

Voertuig volgsysteem

Maar ook om aan te kunnen tonen dat een planning onrealistisch is (33,2 procent). Een nadeel van inzicht in rijgedrag dankzij een voertuig volgsysteem, is dat er competitie kan ontstaan om wie er de zuinigste of veiligste rijstijl op nahoudt. Een derde (33,4 procent) zou hier negatief tot zeer negatief tegenover staan. Voor drie op de tien (30,9 procent) klinkt dit echter juist als muziek in de oren.

“Voor fleetmanagers met een competitief team kan het dus interessant zijn om eens te peilen of bestuurders hiervoor te porren zouden zijn. Met als beloning voor de ‘slechtst’ rijdende chauffeur een rijvaardigheidstraining “, stelt Doornbos voor. Iets dat door bijna de helft van de werknemers (45,2 procent) positief zou worden ontvangen.

 

Reageer op dit artikel