nieuws

Platooning merkonafhankelijk ziet levenslicht

Distributie 1670

Platooning merkonafhankelijk ziet levenslicht

Merkonafhankelijk truck platooning. Dat is het doel van het Ensemble consortium. De uitdagende reis begon begin juni met een startbijeenkomst in Eindhoven.

Of je nou een Mercedes trekker hebt, Volvo, Scania of 1 van de 3 andere Europese truckfabrikanten. Alle merken moeten passen. 6 Europese vrachtwagenfabrikanten (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania and Volvo group (Volvo Renault) en TNO, werken aan een multi-merk truck platooning oplossing. Zij doen dit in het consortium Ensemble. Ook de bedrijven NXP, ZF, Bosch, Continental, Brembo en WABCO zijn bij het consortium aangesloten.

Projectfases platooning

De officiële aftrap van het meerjarige project was op 1 juni. Het eerste jaar concentreren de projectpartners zich op het bundelen van de vereisten en het ontwikkelen van een referentieontwerp met acceptatiecriteria. Dit ontwerp zal door de OEM’s en leveranciers worden opgepakt voor implementatie op hun eigen vrachtwagens in het tweede jaar. In het derde jaar wordt gericht op het testen van de multimerk platoons op testbanen en internationale openbare wegen.

 

 

Lees ook
Platooning klaar voor openbare weg
DAF doet mee aan platooning proef in Engeland
Duitsland test platooning in 2018

 

 

Mark Frequin, directeur-generaal van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Het Ensemble-project zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van vrachtwagenplatooning, omdat het de basis zal vormen voor het platoonen van meerdere merken. Dit is een noodzakelijke stap in de richting van grootschalige inzet van deze techniek. Het ministerie volgt de ontwikkelingen van het truck platoonen op de voet, vanwege het veelbelovende perspectief dat het zal bijdragen aan verkeersveiligheid, brandstofefficiëntie en dus CO2-reductie.”

In 2021 moeten de eerste platooning combinaties op de openbare weg rijden.

 

 

 

Reageer op dit artikel