nieuws

Europees Parlement stemt plan oneerlijke concurrentie weg

Distributie 3285

Het Europees Parlement is tegen de nieuwe regels voor het internationaal vrachtverkeer. Het EP stemde het voorstel weg, waarin de transportcommissie van het Europees Parlement nieuwe regels voorstelt voor de rij- en rusttijden, cabotage en detachering. Vakbond CNV spreekt van een enorme opsteker want er ontstaat nieuwe ruimte om het voorstel aan te passen.

Europees Parlement stemt plan oneerlijke concurrentie weg

Nu het voorstel van de transportcommissie van het Europees Parlement (EP) is verworpen, moet het als geheel plenair behandeld worden in het Europees Parlement. In dat stadium kan er aan het voorstel – waartegen veel verzet is van met name Europese vakbonden en linkse partijen – nog van alles aan gewijzigd worden.

CNV: ‘Maatregelen schieten tekort’

Begin deze maand stemde de transportcommissie nog in met nieuwe maatregelen die voor eerlijkere concurrentie binnen de Europese transportsector moeten zorgen. In het voorstel staat onder meer dat dat de cabotage regels verruimd moeten, dat er een nieuwe detacheringsrichtlijn komt en chauffeurs krijgen ook meer rust. CNV laat in eerste reactie op de stemming verheugd te zijn want de voorgestelde maatregelen schieten volgens de vakbond volstrekt te en zet mogelijk de deur open voor misbruik.

Nieuwe regels nadelig transportsector

CNV voorzitter Maurice Limmen zegt dat het een beroerd voorstel is dat desastreuze gevolgen zou hebben gehad voor Nederlandse chauffeurs en voor de Nederlandse transportsector. “Die regels hoeven helemaal niet te worden aangepast, maar de huidige regels moeten worden gehandhaafd. Dit was weer zo’n pakket met voorstellen waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt.”

Probleem ligt in internationaal vervoer

Volgens de vakbondsvoorzitter ligt het probleem juist in het internationale vervoer. “De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadele van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar zou dit voorstel geen enkele verbetering in aanbrengen.”

‘Chauffeurs kunnen opgelucht adem halen’

Volgens Limmen moet het EP aan de bak om ‘gelijk loon voor gelijk werk’ ook voor vrachtwagenchauffeurs voor elkaar te krijgen. “Het is niet voor niets dat de vakbonden en TLN in gezamenlijkheid hebben gezegd dat transport in zijn volledigheid onder de detacheringsrichtlijn zou moeten vallen. Juist in het belang van de Nederlandse transportsector.” PvdA-parlementariër Agnes Jongerius zegt na afloop van de stemming: “Chauffeurs kunnen voorlopig opgelucht ademhalen: de slechte plannen in het wegvervoer komen terug op de tekentafel.”

‘Oneerlijke concurrentie zou blijven bestaan’

Volgens Jongerius zorgt het advies, dat onder aanvoering van CDA-Europarlementariër Wim van de Camp is opgesteld, voor oververmoeide chauffeurs. Het voorstel van Van de Camp maakt het mogelijk om meer lange werkweken achter elkaar door te rijden. Ook zouden chauffeurs van de detacheringsrichtlijn uitgezonderd worden, waardoor ongelijke beloning en dus oneerlijke concurrentie voort zou blijven bestaan.” De PvdA Europarlementariër stelt dat er opnieuw de kans aanwezig om samen met vrachtwagenchauffeurs en de vakbonden een beter voorstel af te dwingen.”

FNV: ‘slavernij zou terugkomen in het wegvervoer’

De FNV is eveneens positief over het besluit van het Europarlement om de implementatie van het zogenoemde Mobility Package een halt toe te roepen. Evenals CNV wijst de bond naar de voorstellen van Wim van de Camp die de doodsteek zouden zijn voor de Nederlandse transportsector. “In de afgelopen weken heeft FNV intensief contact gehad met Europarlementariërs. De bond wijst op de negatieve gevolgen van de nieuwe voorstellen: minder veiligheid voor chauffeurs en andere weggebruikers en keiharde concurrentie door Oost-Europese transportbedrijven. De voorgestelde verruiming van rijtijden in de sectoren Transport en Toer brengen de slavernij terug in het vervoer, stelt FNV.
Volgens Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek is er een mooi eerste succes geboekt. “We zijn er nog niet. De Mobility Package is terug naar de tekentafel, maar we weten nog lang niet wat voor tekening daar straks vandaan komt, we weten helemaal nog niet hoe een nieuw voorstel eruit komt te zien.”

Raad van transportministers moet standpunt innemen

Het Europees Mobiliteitspakket kan in juli weer op de plenaire agenda staan, maar nu kunnen alsnog amendementen ingediend worden. Ook in de Raad van transportministers moet er nog een standpunt ingenomen worden. Jongerius verwijst in haar reactie ook naar een uitspraak eerder deze week van premier Rutte in Straatsburg waarin hij verrassend genoeg ook stelde dat hij voor chauffeurs een voorstander is van gelijk loon voor gelijk werk.

 

Reageer op dit artikel