nieuws

China per trein? aan keuze geen gebrek meer

Distributie 3159

China per trein? aan keuze geen gebrek meer

Het aantal treinverbindingen tussen Europa en China neemt fors toe. Steeds meer logistieke dienstverleners bieden een spoorverbinding van het oude continent naar het verre oosten. Nederland blijft niet achter.

Sneller dan het vrachtschip, goedkoper dan het vliegtuig. Onder dat motto lanceren diverse spelers een nieuw alternatief  transportmiddel naar en van China: de trein. Het aantal spoorverbindingen tussen Chinese en Europese steden neemt de laatste maanden snel toe.

Drijvende kracht achter de opmars is het One Belt One Road initiatief; een mega infrastructureel- en handelsproject dat China linkt met Europa per spoor. Het traject loopt over de oude zijderoute waardoor het project ook wel de nieuwe zijderoute wordt genoemd.

 

 

Steeds meer logistieke dienstverleners haken aan door een treinverbinding te starten. Een van de eerste was DB Schenker Logistics. De Duitsers bieden full load containervervoer tussen China en Europa over land aan sinds 2011 voor een groot aantal klanten uit verschillende industrieën. Sinds 2015 is de mogelijkheid voor groupage en deelladingen toegevoegd. DB Schenker maakt gebruik van 13 lijnen van en naar China. Het gaat hard, want in 2011 was dat nog maar 1 lijn.

UPS breit opties uit

UPS voegde in 2017 zes stations toe aan zijn multimodale spoorverbinding tussen Europa en China. De stations Changsha, Chongqing, Suzhou en Wuhan zijn toegevoegd. UPS had al verbindingen met de Chinese stations Zhengzhou en Chengdu. In Europa zijn de stations in Duisburg (Duitsland) en Warschau (Polen) toegevoegd als stop. Lódz in Polen en Hamburg in Duitsland zijn reeds bestaande spoorbestemmingen in Europa. De vier nieuwe Chinese stations zijn geselecteerd vanwege hun nabijheid in provinciale industriële productie en commerciële en culturele centra in China. UPS claimt dat klanten door de spoordiensten kunnen besparen tot 65% ten opzichte van luchtvracht en tot 40% sneller is dan zeevracht.

 

Amsterdan Yiwu met Nunner

De haven van Amsterdam is sinds maart 2018 rechtstreeks verbonden met China. Logistiek dienstverlener Nunner Logistics startte 7 maart zijn verbinding via de Nieuwe Zijderoute. In 16 dagen tijd legt de trein 11.000 kilometer af om aan te komen in de Chinese stad Yiwu.

Tilburg Chengdu met GVT

Amsterdam is niet de eerste Nederlandse stad die een directe verbinding over land met China heeft. Tilburg is per spoor al gelinkt met Chengdu. De trein rijdt 3 keer in de week onder regie van GVT Group en de Chinese railoperator CDiRS. In 15 dagen wordt een afstand overbrugd van bijna 11.000 kilometer. De treinverbinding maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen de Rotterdamse haven en Mid-Brabant binnen het programma getiteld: Get ahead in Europe. Het doel van die samenwerking is ervoor te zorgen dat bedrijven die op de internationale markt zaken doen hun Europese klanten zo snel en goed mogelijk kunnen bereiken.

 

8 Chinese steden met C.H. Robinson

C.H. Robinson lanceert een Trans-Euraziatische treinvrachtdienst. De nieuwe dienst verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa. De nieuwe treinverbinding koppelt de steden Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China met Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon , Parijs en Barking (Verenigd Koninkrijk.) De treinreis van en naar China beslaat 18-20 dagen.

Xian Hamburg Duisburg met DHL

DHL heeft via de Freight-Global Forwarding divisie sinds 2013 een deur-tot-deurservice van China naar Nederland en vice versa. Klanten kunnen kiezen uit transport per bloktrein of per publieke trein. Op de bloktrein passen afhankelijk van de trein 42-48 containers die volledig beschikbaar zijn voor DHL. De doorlooptijd is 18 dagen van Xian naar Hamburg of naar Duisburg.

Damco

Damco heeft eind 2017 haar eerste bloktrein met goederen tussen China en Frankrijk met succesvol ingezet. Dit was specifiek voor klant Decathlon. Ruim een half jaar later komt er een structurele, wekelijkse verbinding bij tussen beide landen die voor iedere klant toegankelijk is.

 

 

Reageer op dit artikel