nieuws

Zelfrijdende pakketbezorger weer stap dichterbij

Distributie 1992

Zelfrijdende pakketbezorger weer stap dichterbij

Kunnen zelfrijdende voertuigen ingezet worden voor het leveren van pakjes? VIL test het op vrijdag 25 mei in het centrum van Mechelen.

De demonstratietest wordt uitgevoerd in het kader van het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) Het project ALEES, dat in februari 2017 van start ging, onderzoekt de mogelijke rol van zelfrijdende voertuigen in logistieke trajecten in de stad. VIL analyseert aan welke randvoorwaarden er moet worden voldaan om deze autonome voertuigen efficiënt in te zetten binnen logistieke applicaties, zoals pakketbelevering.

Easymile

Voor de test wordt een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile ingezet. Dit voertuig heeft zijn strepen al verdiend voor personenvervoer in verschillende Europese steden. De wagen rijdt volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. Het ontwerp van dit voertuig biedt ook mogelijkheden om er pakketten mee te vervoeren. Dit wordt nu voor de eerste keer getest tijdens dit VIL-experiment.

 

Lees ook
Mercedes werkt aan intelligente last mile bus met bezorgdrones
Domino’s gaat pizza bezorgen met robot

 

Last mile autonoom

Tijdens de test in Mechelen legt het voertuig volledig autonoom een traject af met verschillende tussenstops om pakjes te leveren. Het voertuig zal tijdens de test maximaal 10 kilometer per uur rijden. De test en het project worden ondersteund door Fraunhofer IML. Fraunhofer gelooft in de toekomst van het zelfrijdende last mile voertuig. Fraunhofer verwacht dat autonoom rijdende robots in 2030 in Duitsland jaarlijks verantwoordelijk worden voor de levering van 400 miljoen bestellingen in zowel stedelijke als landelijk gebieden. 

 

Ook  de bedrijven ACP, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, Stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble, en Port of Antwerp zijn bij het project betrokken.

 

Reageer op dit artikel