nieuws

FedEx test bestelbus op waterstof

Distributie 2285

Pakketbezorger FedEx is begonnen met het bezorgen van pakketjes met de eerste bestelbus op waterstof. De test wordt uitgevoerd in de omgeving van New York.

FedEx test bestelbus op waterstof

De bus van FedEx wordt aangedreven door een waterstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De bus is gebouwd door Workhouse Group die gebruik maakte van een waterstofcel van Plug Power. Tanken doet de bus bij een stion in Latham, New York, waar Plug Power is gestationeerd.

Waterstof bestelbus heeft actieradius van 250 km

De uitrol is een mijlpaal voor FedEx. “Het is een van de manieren hoe wij toewerken naar een revolutie in transport”, aldus Mitch Jackson, chief sustainability officer bij FedEx. De pakketbezorger test de bus nu al twee maanden op een bezorgroute in de buurt van Albany, New York. De bestelbus heeft een range van ongeveer 250 kilometer. Dat is 100 km meer dan FedEx elektrische voertuig voorzien van batterijen.

 

Lees ook: Distributeur test waterstof voor same day delivery

Voldoende laadruimte

FedEx besluit na een half jaar testen of Workhorse en Plug Power nog 19 voertuigen op waterstofcellen mogen leveren. Belangrijk argument voor FedEx is in ieder geval cat de brandstofinstallatie niet ten koste is gegaan van de laadruimte. Gecombineerd met een hogere actieradius, lijkt er weinig meer in de weg te staan. “Het is meer kosteneffectief om te investeren in een waterstofcel en die draaiende te houden, dan een batterij”, aldus Dustan Skidmore, vice president engineering bij Plug Power tegen website Supply Chain Dive.

Download de whitepaper:  ‘Zero emissie is toch van ons allemaal?’ over kansen en innovaties en het versnellen van schone stadsdistributie.

Reageer op dit artikel