nieuws

Jubileumjaar DAF start met recordomzet en duidelijke toekomstvisie

Distributie 2523

Paccar, het Amerikaanse moederbedrijf van vrachtwagenbouwer DAF, zette in het eerste kwartaal van 2018 een recordomzet neer. Een mooi begin van het jubileumjaar van de truckbouwer uit Eindhoven die deze maand 90 jaar bestaat. DAF, dat in 1928 is opgericht door de gebroeders Van Doorne, staat uitgebreid stil bij dit jubileumjaar. Met een terugblik maar ook met een duidelijke toekomstvisie over kansrijke trucktechnologieën.

Jubileumjaar DAF start met recordomzet en duidelijke toekomstvisie

DAF, dat dit dit jaar 90 jaar bestaat, is in 1996 onderdeel geworden van Paccar. Onder meer de nieuwe DAF-fabriek in het Belgische Westerlo met high tech cabinelakstraat hielp DAF’s moederbedrijf de afgelopen periode flink te groeien. Door deze fabriek kon DAF “het marktaandeel vergroten in een sterkere vrachtwagenmarkt”, aldus DAF-directeur Preston Feight. DAF heeft een marktaandeel van 16,4 procent weten te bereiken in het Europese segment voor vrachtwagens boven de 16 ton. De omzet van het moederbedrijf steeg met een derde tot 5,7 miljard dollar. De winst van Paccar kwam uit op 512 miljoen dollar, 65 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017.

DAF 90 jaar

Goede cijfers dus in het eerste kwartaal van 2018. Een mooi begin van het jubileumjaar dat DAF niet ongemerkt voorbij laat gaan. Op de proefbaan van DAF in St. Oedenrode werd onlangs teruggegaan in de tijd met een serie klassieke trucks van het Nederlandse truckmerk. Ook deelde DAF tijdens deze speciale bijeenkomst haar visie over kansrijke technologieën voor de toekomst met de vakpers. Als ode aan de grondlegger van DAF, Hub van Doorne, is er een 90th Anniversary Edition van de Nieuwe XF beschikbaar in een gelimiteerde oplage van 250 genummerde trucks.

 

DAF ziet nu ook heil in alternatieve brandstoffen

Met de in 2017 geïntroduceerde nieuwe DAF CF en XF, die werd uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2018’ vanwege hun transportefficiency en indrukwekkende brandstofbesparing van 7 procent, laat DAF zien dat er met dieselmotoren nog altijd veel efficiency is te behalen. “Tot voor kort vertelden we nog niet zoveel over alternatieve brandstoffen, omdat we niets zagen in de eerste generatie. Nu de tweede generatie zich aandient, die hernieuwbaar is en niet belastend voor de voedselproductie, heeft het onze aandacht wel”, aldus Ron Borsboom, directeur product development bij DAF Trucks.

Technologieën voor de toekomst

Ron Borsboom, Director Product Development DAF Trucks

Borsboom ziet veel toekomst in de hybride aandrijflijn zoals deze nu is ontwikkeld binnen het project Ecochamps. Deze is 5 procent lichter is dan de vorige hybride aandrijflijn van DAF. “Deze nieuwe aandrijflijn is niet alleen geschikt voor stop & go in de stad. Door de schone dieselmotor kun je er ook lange afstanden op de snelweg mee rijden. Eenmaal in de stad kun je omschakelen naar elektrisch. Eventuele restwarmte wordt bovendien teruggewonnen.” Dit is DAF’s antwoord op de zero emissie doelstellingen die in 2025 gaan gelden in veel Nederlandse steden.

Elektrische trucks in de maak

Een project als Ecochamps heeft geholpen om voor DAF de weg vrij te maken voor de ontwikkeling en introductie van volledig elektrisch aangedreven trucks die het bedrijf in september op de IAA in Hannover gaat presenteren.

Platooning

DAF is ook nauw betrokken bij een innovatieve ontwikkeling zoals platooning. In 2015 begon het bedrijf hiermee. De EcoTwin technologie zorgt ervoor dat achter elkaar rijdende trucks automatisch het voorste voertuig volgen. Dit heeft tot gevolg een lager brandstofverbruik, lagere CO2-emissies en een betere doorstroming. Door het succes van EcoTwin werd DAF geselecteerd om in 2017 deel te nemen aan Engelse platooning-tests.

Lees ook: Platooning truck houdt 0,5 seconde afstand, is dat veilig?

TelliSys: 20% meer laadvolume in containervervoer

DAF is ook betrokken in het Europese project TelliSys wat als doel heeft om de efficiëncy van intermodaal containertransport verder te verhogen. Het TelliSys prototype is een trekker/opleggercombinatie met een ultralage koppelschotelhoogte, goed voor 20 procent meer laadvolume.

Het ‘Intelligente Transportsysteem voor Innovatief Intermodaal Vrachtvervoer’ (TelliSys) promoot de ambitie van de EU om de prestaties van en samenwerking binnen de intermodale logistieke ketens te optimaliseren. Het project werd gefinancierd binnen het 7e Framework Program (FP7) van de Europese Unie.

Lees ook: Paccar showt autonome en waterstof truck in de VS

Reageer op dit artikel