nieuws

‘Snel meer ruimte nodig voor vrachtvluchten op Schiphol’

Distributie 1271

‘Snel meer ruimte nodig voor vrachtvluchten op Schiphol’

De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, moet voor het begin van het nieuwe zomerseizoen (25 maart) de ‘local rule’ invoeren, die de positie van vrachtvluchten op Schiphol verbetert.

Deze dringende oproep doen TLN, evofenedex en Air Cargo Netherlands (ACN) vandaag aan de minister Van Nieuwenhuizen. Volgens de organisaties bestaat anders het risico dat de afname van vrachtvluchten doorzet tot de herfst van dit jaar met als gevolg grote schade voor im- en exporteurs, logistieke bedrijven, de werkgelegenheid in de luchtvracht (25.000 arbeidsplaatsen) en het vestigingsklimaat in Nederland.

Afname vrachtvluchten in november en december

Met de voorgestelde local rule komen er meer start- en landingsrechten (slots) voor vrachtvluchten, in een tijd van capaciteitsgebrek op Schiphol. In de maanden november en december is het aantal vrachtvluchten op Schiphol met twaalf procent teruggelopen.

Zorg over uitvoering local rule

Aanstaande donderdag staat de local rule op de agenda van de Tweede Kamer tijdens het Algemeen Overleg Luchtvaart met minister Van Nieuwenhuizen. TLN, evofenedex en ACN maken zich vooral zorgen over de capaciteit van de onafhankelijke ‘slotcoördinator’ die de local rule moet uitvoeren. De personele bezetting bij de slotcoördinator is volgens de organisaties beperkt, terwijl zijn rol in het toewijzen van capaciteit in tijden van slotschaarste op Schiphol steeds belangrijker en complexer wordt. Snelle invoering van de local rule mag volgens de organisaties niet in gevaar komen door de beperkte middelen van de slotcoördinator.

Vrachtvluchten dreigden uit te wijken naar buitenland

Afgelopen december ontstond er commotie omdat toen duidelijk werd dat er grote schaarste is aan vertrek- en landingsrechten op de luchthaven Schiphol. Luchtvrachtmaatschappijen klaagden daarvoor al herhaaldelijk dat ze minder van die ‘slots’ hadden gekregen dan waarop zij hadden gehoopt. Daardoor dreigden ze voor hun vrachtvluchten te moeten uitwijken naar het buitenland. Een conflict hierover rond de Russische vrachtvlieger Air Bridge Cargo (ABC) liep zelfs zo hoog op, dat Rusland dreigde het Siberische luchtruim dicht te gooien voor KLM.

 

Reageer op dit artikel