nieuws

Rensa start pilot met biodiesel uit afval

Distributie 1313

Rensa start pilot met biodiesel uit afval

Technische groothandel Rensa start met een pilot waarbij vijf van haar Renault trucks een jaar lang uitsluitend zullen rijden op biodiesel gewonnen uit afvalstromen.

De pilot behelst een samenwerking tussen Renault Trucks, Rensa en Kuster Olie. De laatste gaat de duurzame brandstof leveren. Renault Trucks heeft haar gehele serie Euro 6-motoren goedgekeurd voor aandrijving met biodiesel. Rensa gaat met de trucks rijden op zogenaamde tweede generatie biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).  Deze brandstof wordt gemaakt uit recyclede plantaardige afvaloliën en -vetten. In pure vorm maakt deze emissiearme biobrandstof een CO2-reductie van 89 procent mogelijk. De pilot gaat van start met B20, een mengvorm met 20 procent biodiesel die een well-to-wheel CO2-reductie van rond de 18 procent beloofd.

CO2 footprint verkleinen

Als groothandel in verwarmings- en klimaatsystemen streeft Rensa ernaar om voorloper te zijn in duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.  Het bedrijf is in bezit van de ‘Lean & Green 2e Star’ en is niveau 3-gecertificeerd op de CO2-prestatieladder. “Sinds de introductie van de nieuwe lijn zware trucks van Renault Trucks hebben wij al 37 nieuwe Renaults aangeschaft bij Paashuis Bedrijfswagens in Doetinchem. Bijna onze gehele vloot zware trucks, 45 in totaal, is inmiddels uitgerust met een Euro 6-motor”, zegt Bob Lammers, transportmanager bij  Rensa. “HVO lijkt een werkbare en kostentechnisch interessante mogelijkheid om onze ecologische voetafdruk nog verder te verkleinen.”

Parameters monitoren

Rensa start pilot met biodiesel uit afval

Van links naar rechts: Jasper te Braak (Paashuis Bedrijfswagens), Frits Renskers (Renault Trucks Nederland), Paul Kuster (Kuster Olie) en Bob Lammers (Rensa) Aan het tanken: chauffeur Kees Bregman (Rensa)

Rensa heeft verschillende truckmodellen aangewezen voor de HVO-proef: twee 12-tons Renault Trucks D 210 bakwagens, een 19-tons D 280 en twee Renault Trucks T 320 trekkers. “Met die veelheid en variatie moet het mogelijk zijn om een gedegen vergelijk te maken met onze andere Renault-trucks die op fossiele diesel rijden”, aldus Lammers. “HVO heeft een iets hogere kostprijs, maar daar staat een hoger rendement tegenover; bovendien is er minder AdBlue nodig voor een schone verbranding. Het komende jaar zullen we al deze parameters nauwgezet monitoren.”

Vijf bakwagens en trekkers

Rensa heeft twee centrale distributiecentra in Doetinchem en Didam. Hier liggen meer dan 24.000 artikelen op voorraad, die via zeven strategisch gelegen standplaatsen hun weg vinden naar installateurs en winkelbedrijven in Nederland. De vijf bakwagens en trekkers die deelnemen aan de pilot gaan tanken bij Kuster Olie in Doetinchem. De brandstofleverancier breidde hiervoor het tankstation, waar ook al groengas (CNG) getankt kan worden, uit met een HVO-pomp.

Lees ook: Weinig animo wegtransport voor alternatieve brandstoffen

Reageer op dit artikel