nieuws

Katoen Natie investeert in autonome trucks

Distributie 2676

Katoen Natie investeert in autonome trucks

Katoen Natie zet in op autonoom rijdende trucks. De logistiek dienstverlener gebruikt de zelfrijdende trucks voor het transport van opleggers.

Katoen Natie heeft onlangs de eerste chauffeurloze truck aan Katoen Natie in Singapore ontvangen. De autonome vrachtwagen (omgebouwde Terberg truck) wordt ingezet voor het vervoer van opleggers.

De software en de uitrusting om automatisch te rijden zijn bij VDL in Nederland voorbereid. Bij de VDL-vestiging in Singapore is de truck vervolgens opgebouwd. De eerste rijtesten zijn succesvol verlopen.

11 autonome trucks volgen

Tot het voorjaar van 2018 worden de functionaliteiten van het autonoom rijdende voertuig uitgebreid. Bijvoorbeeld het aantal laad- en loslocaties. Daarna zal Katoen Natie nog 11 van dit type chauffeurloze trucks afnemen. “Door een innovatiecentrum in Singapore te vestigen, laat VDL zijn ambitie zien”, stelt directeur Koen Cardon van Katoen Natie Singapore.

 

 

Satellietnavigatie

De trucks zullen eerst rijden op het terrein van een petrochemisch bedrijf, dat voorzien is van elektronische bakens. In een tweede fase worden de trucks ingezet op het Singaporese eiland Jurong, waar ze met behulp van satellietnavigatie de weg moeten vinden. Uiteindelijk gaan de trucks in Singapore aan het reguliere verkeer deelnemen.

 

Autonoom rijden in wegtransport wordt gemeengoed

 

Antwoord op personeelstekort

De chauffeurloze trucks zijn een uitkomst voor de werkzaamheden van Katoen Natie in Singapore: lokale chauffeurs zijn moeilijk te vinden en de overheid wil het aantal buitenlandse chauffeurs afbouwen.

 

Bekijk ook de video
De opmars van AGV’s

 

BASF kiest voor AGV

Katoen Natie is niet de enige klant van VDL die investeert in autonoom. Het Duitse chemieconcern BASF heeft een vervolgorder geplaatst van 7 automatisch geleide voertuigen, meer dan 100 frames, laadpalen, besturing, infrastructuur en andere doorontwikkelingen naar volledig autonoom rijden.

De voertuigen worden autonoom en volledig elektrisch door BASF ingezet in Ludwigshaven. Ze rijden met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Het  traject is meer dan 100 kilometer. De voertuigen worden tweede helft 2018 in gebruik genomen.

 

Reageer op dit artikel