nieuws

Mercedes werkt aan intelligente last mile bus met bezorgdrones

Distributie 2535

Mercedes werkt aan intelligente last mile bus met bezorgdrones

Ontwerpers van Mercedes-Benz zijn volledig los gegaan op een conceptvoertuig die kosten van de last mile drastisch moet verlagen. De superintelligente emissievrije bestelauto is voorzien van een volledig geautomatiseerde laadruimte en op het dak is een voorziening voor bezorgdrones.

De Duitse autoproducent heeft miljoenen gestoken in het wat het noemt de Vision Van die hetzelfde formaat heeft als de bekende Sprinter bestelbus. Mercedes ontwikkelde het studiemodel van de ‘last mile’ bus samen met de Amerikaanse drone start up Matternet.

Geautomatiseerd pakketsysteem

Het ingenieuze is onder andere dat de bus beschikt over een volledig geautomatiseerd pakketsysteem. Het systeem weet welk pakket waar bezorgd moet worden, en geeft dat via een luik in het dak aan een Matternet M2-drone. De chauffeur krijgt een seintje wanneer hij moet stoppen zodat de drone kan opstijgen, waardoor het bezorgen van pakketten veel efficiënter wordt. Zo hoeft de chauffeur minder vaak uit te stappen en hoeven drones niet zo’n groot bereik te hebben.

One shot loading

Mercedes-Benz benadrukt dat het hele proces voordat de bezorger een pakketje in handen neemt, automatisch plaatsvindt. In het sorteercentrum worden de bestellingen automatisch verpakt, gescand en gebundeld. Nadien worden ze aan de hand van algoritmes in intelligente schappen geladen. In het magazijn worden de voorbereide rekken in de bestelwagen geschoven (‘one shot loading’) zonder dat er een mens aan te pas komt. Volgens Stefan Meurer, hoofd Future Transportation Systems, gebeurt het in amper 10 minuten, terwijl het handmatig laden van een bestelwagen normaal gesproken algauw gemiddeld 90 minuten duurt.

Oplossing last mile-probleem

et Vision-studiemodel vloeit volgens Volker Mornhinweg, topman van Mercedes-Benz Vans, voort uit het probleem dat ongeveer de helft van de leveringskosten ontstaan in de last mile. “Vandaag moet de besteller per ronde gemiddeld 180 pakjes leveren. Tijdens die ronde moet hij tevens zijn lading 10 maal herorganiseren. Tussen het stoppen en het leveren bij de klant duurt het drie tot vier minuten.”

Actieradius van 270 kilometer

De elektrische Vision Van heeft een actieradius tot 270 kilometer. Er werken momenteel al zo’n 200 mensen voor Mercedes-Benz aan nieuwe bezorgmethodes voor de last mile.

Mercedes investeert miljoenen in programma

De Duitse autoproducent gaat volgens eigen zeggen de komende vijf jaar zo’n 500 miljoen euro investeren in digitalisering, automatisering en robotica. Het is nog niet bekend wanneer de Vision Van of de technologie die Mercedes-Benz en Matternet tonen, daadwerkelijk beschikbaar is.

Oplossing met bezorgrobots

Mercedes-Benz werkt, zo werd eind vorige week bekend, overigens ook aan een oplossing waarin naast drones ook kleine leverrobots van het Letse bedrijf Starship worden gebruikt. De ‘robovan’ die hiervoor wordt ontwikkeld heeft ruimte voor acht rijdende bezorgrobots en 56 pakketcontainers. Naar verluidt zou deze bus met de bezorgrobots van Starship, die ook door Amazon worden getest, tot 400 last mile leveringen per dag kunnen doen.

Reageer op dit artikel