nieuws

ITT-event: samenwerking in sector nog hele klus

Distributie 1426

ITT-event: samenwerking in sector nog hele klus
ITT-event 2016 Trimble. Paneldiscussie met van links naar rechts: Walther Ploos van Amstel (Hogeschool Amsterdam, Machiel Bode (ING), Adriaan Vis (A-ware), Cees Pronk (CB Logistics) en Robert van Wezel (De Graaf Logistics)

Logistiek dienstverleners, vervoerders, expediteurs en verladers staan onder grote druk om veranderingen door te voeren. De belangrijkste aanpassingen zijn het inspelen op klantwensen en het geven van meer inzicht in de status van een zending aan B2C en B2B-klanten. IT speelt een grote rol in het realiseren van deze noodzakelijke veranderingen. Maar er is meer […]

Logistiek dienstverleners, vervoerders, expediteurs en verladers staan onder grote druk om veranderingen door te voeren. De belangrijkste aanpassingen zijn het inspelen op klantwensen en het geven van meer inzicht in de status van een zending aan B2C en B2B-klanten. IT speelt een grote rol in het realiseren van deze noodzakelijke veranderingen. Maar er is meer wat aanzet tot het overdenken van logistieke processen. Walther Ploos van Amstel, dagvoorzitter van het ITT-event en lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, wierp onder andere de volgende aspecten voor de voeten van het in grote getale aanwezige publiek: ‘de snel veranderende logistieke vraag’, ‘nieuwe kansen die zich aandienen’, ‘de klant die steeds meer aan het stuur zit dankzij de opkomst van e-commerce’ en ‘een logistiek dienstverlener die ook goederen bij de consument gaat afleveren’.

‘Uitdagingen voor logistieke sector’

Aanvullend aan de genoemde veranderingen liggen er nog enkele uitdagingen voor de logistieke sector om de tanden in te zetten. Ploos van Amstel: “Ondanks de opkomst van het online shoppen, neemt het marktaandeel van logistiek dienstverleners in de stad af. Er staan steeds meer aanbieders op. Daarnaast neemt het aantal orderregels per kubieke meter snel toe. Zendingen worden kleiner en aflevertijden strikter. Het kunnen beschikken over informatie is noodzakelijk, anders ben je als LDV’er niet meer in staat om je te onderscheiden.”

‘Focus teveel op kilometers en te weinig op tijd’

Het belang van goede data én goede analyses is volgens de lector City Logistics onontbeerlijk binnen een goed bedrijfsbeleid, al was het maar om goed zicht te hebben op de marges van de diverse bedrijfsactiviteiten. “Het aandeel logistiek is bij e-commerce veel groter dan bij standaard B2B-activiteiten. Bij B2B is het voor een verlader misschien één tot twee procent uit van de omzet, bij AH online is het twintig tot veertig procent.” En uit onderzoek zou ook blijken dat logistiek dienstverleners teveel plannen op kilometers en te weinig op tijd, een aspect wat juist bij kleinere zendingen steeds belangrijker wordt.

Paneldiscussie ITT-event: achteruit in plaats van vooruit kijken

Door nauwer met ketenpartners samen te werken zou een deel van de uitdagingen waar logistiek dienstverleners voor staan zijn aan te pakken. Idealiter zou dit kunnen leiden tot het wegnemen van lege vrachtauto’s uit het goederenverkeer. Althans, dat was de stelling van een paneldiscussie tijdens het ITT-event. De benodigde samenwerkingsvormen realiseren om te komen tot een reductie aan lege kilometers bleek evenwel niet eenvoudig. Machiel Bode (ING): “Wat ik zie is dat teveel bedrijven in hun streven naar optimalisatie kijken naar het verleden en bijhorende data. En met kennis van vroeger ben je niet bezig met het bedenken waar jij of je klant in de toekomst behoefte aan heeft. Ik adviseer daarom om meer mensen van buiten de sector binnen te halen, die met een frisse blik naar de toekomst kunnen kijken.”

‘Samenwerken met overname als  doel’

Waar samenwerken zou moeten leiden tot het op een slimmere manier logistiek bedrijven, blijkt de samenwerking toch vooral te leiden tot een overname van de andere partij. Dat is althans de conclusie van Adriaan Vis (A-ware). Hij erkent het belang van goede partners overigens wel: “Het zichtbaar hebben van elkaars data in een systeem biedt voordelen, je zult verder afspraken moeten maken over hoe je aspecten als aanrijkilometers oppakt. En samenwerken is een manier om een klant te kunnen behouden, iets wat je als zelfstandig bedrijf misschien niet lukt.”

‘Delen van alleen info is onvoldoende’

De kip met het gouden ei kwam niet voorbij. Cees Pronk (CB Logistics) wilde desgevraagd wel zijn verwachtingen voor over vijf jaar aangeven: “We zullen als logistiek dienstverleners nog verder aftappen van bezit en meer toegaan naar het delen van assets en informatie. Alleen zo kom je tot een excellente logistiek.” Ook Robert van wezel (De Graaf Logistics) en Vis (A-ware) verwachten dat bedrijven onderling meer info gaan delen. Toch voorziet Bode dat alleen delen niet voldoende is: “Als je als bedrijf niet vooruit kijkt, dan kun je zomaar met een Black Swan te maken krijgen, voor een voldongen feit komen te staan. Ik verwacht dat de groeiende computerpower zal leiden tot veel veranderingen. Ook in de logistieke sector kan er ineens een Uber ontstaan.”

FleetXPS Android Tablet en eShipCo

De innovaties die organisator Trimble liet zien, de FleetXPS-tablet en samenwerkingstool sShipCo, zouden kunnen bijdragen aan eenvoudigere datadeling en samenwerking in de keten, meent Chris Boogaard, Country Manager bij de leverancier. De FleetXPS Android Tablet is een fleetmanagement tool waarbij Trimble zorgt voor het beheer. De tablet moet bedrijven hun chauffeurs toegang laten geven tot niet alleen de standaard applicaties, maar ook tot anders apps, zoals voor persoonlijk gebruik. De tablet is voorzien van een 7.85 inci anti-reflecterend touchscreen, een camera, een optionele 1D- en 2D-barcodescanner, RFID en NFC reader, GPS en draadloze connectiemogelijkheden als WLAN, Bluetooth en 3G. eShipCo is een platform waarmee Trimble zowel horizontale als verticale samenwerking tussen bedrijven wil stimuleren. “eShipCo helpt bedrijven door ze aan te geven met welke partners ze efficiënter zouden kunnen samenwerken. De tool is vooral bedoeld voor carriers, die zo beter kunnen communiceren met ad-hoc charters zonder dat ze deze een smartphone hoeven te geven.”

Reageer op dit artikel