nieuws

TLN dringt aan op uitstel Belgische kilometerheffing

Distributie

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil uitstel voor invoering van de Belgische kilometerheffing. De organisatie heeft na ‘aanhoudende signalen en klachten van de eigen leden, dringend uitstel aangevraagd bij de organisatie die verantwoordelijk is voor de invoering van deze heffing.

TLN dringt aan op uitstel Belgische kilometerheffing

Over een maand voeren de drie Gewesten van België de kilometerheffing in voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Op grond van ervaringen en signalen van de leden van TLN heeft de transportorganisatie er géén vertrouwen in dat alle benodigde voorbereidingen voor een probleemloze invoering op 1 april aanstaande zijn afgerond.

Waslijst aan klachten

TLN voorzitter Artur van Dijk heeft een brief gestuurd naar de administrateur-generaal van ViaPass, die de regie voert over de invoering van de kilometerheffing. De waslijst aan klachten van TLN spitst zich met name toe op de zogeheten on-board units (obu’s), de cabinekastjes die voor de automatische tolheffing moeten worden gebruikt. Volgens TLN loopt de levertijd van de obu’s op en volgens leden van de organisatie zouden er bij de leverancier op dit moment onvoldoende kastjes op voorraad zijn en de levertijd ervan oploopt tot enkele weken.

Teller loopt niet door

Ook zouden kastjes instabiel zijn. “Leden geven aan dat de obu’s om de haverklap op rood springen, dan weer handmatig aangezet moeten worden om vervolgens wéér uit te vallen. Ook komt het vaak voor dat de ‘teller’ van de tolkosten niet doorloopt”, schrijft Arthur van Dijk in zijn klachtenbrief aan ViaPass.

Lange wachttijden callcenter

Daarnaast hapert de dienstverlening van de helpdesk van de leverancier van de obu’s. “Het callcenter in Maastricht staat in mijn optiek zwaar onder druk. Wachttijden van twintig tot dertig minuten zijn volgens onze leden niet uitzonderlijk”, schrijft van Dijk in zijn brief namens de TLN leden.

TLN: ‘geen vertrouwen in oplossing’

De organisatie heeft zich neergelegd bij de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer in België. “Echter, transportbedrijven en logistiek dienstverleners dienen dan wél de benodigde acties voor registratie van hun wagenpark en voorbereiding van de voertuigen tijdig af kunnen ronden. Dat is momenteel niet het geval en TLN heeft niet het vertrouwen dat dit voor 1 april 2016 is opgelost. Vandaar het klemmende verzoek van de organisatie om uitstel.

Reageer op dit artikel