nieuws

Slimmere, schonere en duurzamere stedelijke distributie moet stad redden

Distributie

Stedelijke distributie moet slimmer, schoner en duurzamer. Dat is de oplossing voor een stad die steeds meer uit haar voegen barst.

Slimmere, schonere en duurzamere stedelijke distributie moet stad redden
Walther Ploos van Amstel

Alleen door de citylogistiek slimmer, duurzamer en schoner te maken, wordt de schaarse ruimte in de stad eerlijker verdeeld en verbetert de luchtkwaliteit. Dat betoogde Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), zojuist in zijn lectorale rede.

Inauguratie

Ploos van Amstel werd vorig jaar benoemd tot lector City Logistiek bij de Hogeschool van Amsterdam. Ploos van Amstel doet onderzoek naar onze transformerende leefomgeving: de stad. De lectorale rede was het sluitstuk van de officiële inauguratie.

Vrachtprobleem

Het probleem in steden is groot, meent Lector Ploos van Amstel. Zo’n 10 tot 15 procent van het verkeer in steden is gerelateerd aan vracht en dat aandeel begint een probleem te worden. Fietsers en voetgangers komen steeds meer in de verdrukking. “Die ruimte gaan we terug claimen.”

Bevoorrading

Tegelijkertijd vraagt de stad om bevoorrading die steeds fijnmaziger en just-in-time is. “Het aantal restaurants en afhaalwinkels, zoals AH To Go, neemt sterk toe, en die hebben ad hoc voorraad nodig. Maar ook consumenten vragen hierom: we shoppen steeds meer via internet, en we worden ouder, wat meer thuisbezorgingen met zich meebrengt.”

Slimmere stedelijke distributie

Hoe zorgen we nu dat we met minder vrachtwagens en minder uitstoot dezelfde bevoorrading kunnen regelen? Ploos van Amstel: “Ten eerste slimmer vervoer. Op dit moment rijden veel bestelbussen van verschillende leveranciers rond die maar voor een klein deel beladen zijn. ‘Met het slimmer organiseren van het transport, kunnen we het vervoer met de helft doen afnemen.”

Schoner en duurzamer

Daarnaast onderzoekt Ploos van Amstel hoe het vervoer in de stad schoner en duurzamer kan. Een voorbeeld van duurzame citylogistiek is om afleverpunten in te stellen aan de rand van de stad,  waarna leveranciers de binnenstad ingaan met  met elektrische voertuigen of cargobikes. Ploos van Amstel: “Logistiek dienstverleners zetten in op fietskoeriers. Dat zullen elektrische cargobikes worden met veel laadvermogen. In Amsterdam zullen er daar straks zo’n 1.000 tot 2.000 van rondrijden; het zal het straatbeeld enorm veranderen.”

Floating depots

Daarnaast is distributie over water een schonere vorm van stadslogistiek. PostNL is bezig met de ontwikkeling van floating depots die Amsterdam invaren om van daar met fietsen of kleine elektrische voertuigen de klanten in de stad te bevoorraden. Ploos van Amstel: “De grote vervoersstromen gaan naar de bouw en de horeca. Juist de bouw is heel geschikt voor het vervoer van materialen over water.”

Belangrijke rol overheid

Een cruciale rol is weggelegd voor de overheid, aldus Ploos van Amstel. Die moet regelen, coördineren, stimuleren, faciliteren en experimenteren. “De overheid heeft de sleutel in handen om de markt uit te lokken, te prikkelen en soms te dwingen. Zoals je bij steden met een autoluw centrum ziet: ook ondernemers gaan overstag. Want schone en duurzame steden zijn niet alleen aantrekkelijker om te wonen, maar ook om te investeren.”

Reageer op dit artikel