nieuws

EC uit kritiek op Duits minimumloon voor transportsector

Distributie

EC uit kritiek op Duits minimumloon voor transportsector

De Europese Commissie (EC) heeft kritiek op het feit dat het minimum ook geldt voor buitenlandse vervoerders die door Duitsland rijden. Brussel vermoedt dat Duitsland Europese regelgeving schendt. TLN en EVO scharen zich achter de kritiek vanuit de EC.

Het minimumloon voor chauffeurs in dienst van buitenlandse wegtransporteurs zou het vrije verkeer van goederen en diensten ‘onevenredig’ beperken. De Duitse autoriteiten hebben nu twee maanden de tijd om te reageren, aldus de commissie afgelopen dinsdag. Onder meer Poolse transportbedrijven hadden geklaagd, omdat zij hun chauffeurs plotseling meer moeten betalen. Zij vrezen het onderspit te delven in de felle concurrentiestrijd.

EVO: Administratieve rompslomp

De Europese Commissie benadrukt de recente invoering van het minimumloon in Duitsland volledig te ondersteunen, en alleen moeite te hebben met de toepassing voor buitenlandse truckers. Verladersorganisatie EVO stelt dat voor Nederland vooral de administratieve rompslomp rond het Duitse minimumloon een zware wissel op de handel legt. Nederlandse bedrijven, van agrariërs die hun producten naar Duitsland vervoeren tot aannemers die in Duitsland werken, moeten immers allemaal kunnen aantonen dat ze het minimumloon betalen of betaald krijgen.

Onduidelijkheid over documenten

De maatregel dwingt werkgevers om hun volledige loonadministratie in het Duits te vertalen. Ook kan de Duitse douane werkzaamheden stilleggen om bewijsmiddelen op te vragen. Ondernemers weten dan ook vaak niet welke documenten er noodzakelijk zijn om mee te nemen, verklaart EVO.

Behoefte aan duidelijkheid

TLN verklaart dat het zich goed kan vinden in de stap van de Europese Commissie om serieus te onderzoeken of nationale minimumlooneisen toegepast mogen worden op alle vormen van nationaal en internationaal transport. “Er is behoefte aan duidelijkheid wat nu wel en niet mag in de EU. Meerdere landen overwegen om een minimumloon toe te passen op internationaal en nationaal vervoer, waaronder ook Frankrijk. Daarom is het goed dat dit Europees wordt onderzocht. Met name om te voorkomen dat er een wildgroei van individuele lidstaatregelingen ontstaat, met eigen maatregelen en eigen handhaving erop”, verklaart de transportorganisatie woensdag.

Lappendeken aan regelingen

De organisatie pleit er wel voor om eerst goed te checken of de wijze waarop Duitsland het minimumloon invoert, past binnen EU wet- en regelgeving. “Als we hier meer duidelijkheid over hebben, weten we ook of andere landen het straks mogen toepassen.” Meer dan ooit is dan een EU brede aanpak nodig volgens TLN. “Niet alleen om een lappendeken aan eigen lidstaatregelingen te voorkomen, maar ook om de wijze waarop we dit gaan controleren in de EU goed te organiseren. Wetgeving zonder adequate controle is immers een dode letter.”

Reageer op dit artikel