nieuws

Portbase ziet rapportcijfer licht stijgen

Distributie

Klanten waren in 2014 fractioneel meer tevreden over Portbase dan het jaar ervoor, meldt Portbase op basis van een eigen onderzoek. Tevredenheid is er vooral over het haven overstijgende Port Community System, maar verbeterpunten zijn er zeker ook volgens de respondenten.

Portbase ziet rapportcijfer licht stijgen

De belangrijkste voordelen van de organisatie en zijn systeem zijn de tijdwinst en de betrouwbaarheid, althans, die laatste sluit aan bij de behoefte van de gebruiker. Aan het onderzoek namen bijna duizend personen deel uit zowel het Nederlandse als Duitse logistieke bedrijfsleven.

Stijging van scores

De tevredenheidsscore in 2011 kwam uit op 7,6, in 2013 op 7,7 en in 2014 dus op het cijfer 7,8. Meerdere klantgroepen uit de logistieke keten werkten mee aan het onderzoek: expediteurs, ex- en importeurs, rederijen, cargadoors en agenten, achterlandvervoerders, terminals en empty depots.

ECS-notificatie naar Portbase

Op de site van Portbase is een reactie van een tevreden gebruiker te lezen. Rémon Kerkhof, Manager Import/Export bij Lehnkerin: “Exporteren is stukken eenvoudiger. Wij ontvangen van deze klant automatisch de benodigde ladinggegevens, versleutelen die in ons eigen systeem en sturen deze als ECS-notificatie door naar Portbase.”

Communicatie over onderhoud en storingen

Portbase geeft aan dat er volgens gebruikers ook ruimte is voor verbetering. Dit betreft vooral de communicatie over onderhoud en storingen, het gebruiksgemak en de werking van enkele van de services, de opvolging vanuit de servicedesk en de klachtenafhandeling.

Klachtenafhandeling Portbase

Navraag bij TLN leert dat er onder de leden van de brancheorganisatie vooral tevredenheid is over het feit dat deze vooraanmeldingen op één punt kwijt kunnen. Ontevredenheid is er over met name de opvolging van de servicedesk en de klachtenafhandeling. Astrid de Haas, beleidsadviseur bij de organisatie, noemt aanvullend het volgende voorbeeld: “Als een vervoerder bij een terminal staat en er een probleem is, dan is een oplossing binnen vier uur te lang. Het gebeurt dat bedrijven hierna een omweg volgen door ECT te bellen. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Reageer op dit artikel